Grupa

Pomarańczowe TYGRYSKI 2015/16

ilustracja

Zajęcia domowe na dziś

Zajęcia z poprzednich dni

To my Pomarańczowe Tygryski
 

Ogólny rozkład materiału oraz tematyka.

CZERWIEC:

1. Dzieci lubią się bawić.

Warto porozmawiać o... różnorodności wśród ludzi!

We współczesnym świecie coraz częściej otacza nas różnorodność, wielokulturowość, odmienność. Przemilczanie jej nie zda sę na nic dobrego. Raczej należy wesprzeć dzieci w zrozumieniu i nadaniu jej właściwego znaczenia. Warto też zwracać uwagę dzieci na niezwykły fakt, że ludzie w tej różnorodności w wielu istotnych kwestiach są do siebie podobni. Wszyscy jedzą, by zaspokoić głód. Są smutni, gdy spotykają ich przykrści, i cieszą się, gdy przydarzają się im dobre rzeczy. Wszycsy pragną miłości i akceptacji.

2. Książki, książeczki.

Warto porozmawiać o... książkach, które interesują dziecko!

Warto czytać dziecku książki, oglądać razem ilustracje i... rozmawiać o tym, co przeżyli bohaterowie, zastanowić się nad tym, czy i jak inaczej mogli postąpić... oraz zachęcać, by dziecko dzieliło się swoimi wrażeniami i wyrażać własne. Rozmowa o przygodach bohaterów, ich zachowaniach, wyborach, decyzjach i konsekwencjach uczy krytycznego myślennia, mądrości życioweji wrażliwości moralnej. I warto wzbogacać biblioteczkę dziecka!

3. Już lato.

Warto porozmawiać o... tym, co będziemy robić latem!

Jeśli rodzina planuje jakiś wspólny wyjazd na przykład na letni wypoczynek, warto włączyć wszystkich członków w planowanie i przygotowanie tego wyjazdu. Porozmawiać o miejscu, poszukać wspólnie informacji na temat miejscowości. A jeśli wakacje będą spędzane w domu, warto zrobić burzę mózgów i wymyślić, jak ciekawie i przyjemnie można spędzić wakacyjny czas. Włączenie dziecka w takie rozmowy i szukanie pomysłów uczy je m.in. kreatywności i współodpowiedzialności za to, jak spędza czas.

4. Wyjeżdżamy na wakacje.

Warto porozmawiać o... szkole!

Rozmowy na temat pójścia do szkoły pomogą dziecku rozładować napięcia z tym związane. Trzeba pozwolić mu na wyrażenie uczuć związanych z pójściem do szkoły po wakacjach. Dobrze jest też pamiętać, by niechcący nie budować w dziecku uczucia lęku przed szkołą. Groźbami typu "w szkole to cię nauczą...", nie załatwi się problemów, które pojawiają się w codziennym funkcjonowaniu dziecka, a jedynie zbuduje się w nim niepotrzebne uczucie lęku, a to nie pomoże ani dzieciom, ani rodzicom.

MAJ:

1.Wiosna dookoła.

Warto porozmawiać o... tym, co czujemy, patrząc na otaczający świat!

Warto zachęcać dzieci do rozmów podczas wspólnych spacerów na temat tego, co nas otacza. Będzie to okazja do obserwowania świata, zachodzących w nim zmian w różnych porach roku, poszukiwania odpowiedzi na rodzące się pytania, wzbogacania słownictwa i umiejętności opisywania tego, co widzimy. Warto przy tym zwracać uwagę na różnego rodzaju szczegóły np. kolory, kształty, zapachy... Warto także nazywać swoje odczucia w związku z tym, co widzimy i zachęcać dziecko, by opowiadało o swoich odczuciach.

2. Na łące i nad stawem.

Warto porozmawiać o... różnorodności i współzależności organizmów w świecie!

W niezwykle różnorodnym świecie owadów jest wiele, które pełnią bardzo pożyteczną rolę. Warto porozmawiać o tym z dziećmi i pokazywać im wzajemną zależność organizmów choćby na przykładzie: pszczół i os, które zapylając kwiaty przyczyniają się do rozmnażania roślin; biedronek, które w ogrodach regulują ilość mszyc; mrówek, które transportując budulec na mrowiska, przyczyniają się do przemieszczania na większe odległości nasion roślin...

3. Świeto Mamy i Taty.

Warto porozmawiać o... miłości!

Jeśli na co dzień brakuje czasu lub pretekstu, aby zacząć rozmowę o tym, jak ważni są dla siebie wzajemnie członkowie rodziny, to różnego rodzaju święta, w tym Dzień Mamy, Dzień Taty można potraktować jako dobrą okazję do porozmawiania o uczuciach w rodzinie, do nazwania uczuć i więzi, które łączą bliskich. Trudno przecenić wartość tak spędzonego czasu! Będzie to wzmacniało relacje i kształtowało poczucie tożsamości dziecka, budziło większą śwaidomość siebie i świadomość innych.

KWIECIEŃ:

1. Zwierzęta na wiejskim podwórku.

Warto porozmawiać o różnorodności w świecie zwierząt!

Dzieci zwykle są bardzo zainteresowane Światem zwierząt. Ich życie i zwyczaje fascynują i pobudzają wyobraźnię. Warto rozwijać ich zainteresowania, zachęcać do oglądania i wspólnego czytania książek, zadawać pytania i inspirować do ich zadawania, wspólnie szukać na nie odpowiedzi. Warto poprowadzić dziecko w odkrywaniu bogactwa świata roślin i zwierząt w najbliższej okolicy, w parku, na podwórku, na łące... To uczy wrażliwości i szacunku dla świata przyrody.

2. Dbamy o zdrowie.

Warto porozmawiać o... zdrowym stylu życia!

Wspólne zastanowienie się i rozmowa na temat zdrowego stylu życia, zwyczajów, które warto wprowadzać w domu, aby dbać o zdrowie będą znakomitą inwestycją w zdrowie całej rodziny i w kształtowanie poczucia odpowiedzialności za stan swojego zdrowia. Warto wspólnie poszukać informacji na temat tego, jakie zwyczaje pomagają dbać o zdrowie, jakie produkty są zdrowe i dlaczego...

3. Dbamy o Ziemię, naszą planetę.

Warto porozmawiać o... tym,co cała rodzina może zrobić dla naszej planety!

Warto inspirować dzieci do zastanowienia się nad tym, w jaki sposób człowiek może dbać o swoje środowisko. Aby zastanowienie to stało się dziecku bliższe, można zrobić rodzinną burzę mózgów na temat tego, co cała rodzina może zrobić dobrego dla Ziemi. Takie wspólne szukanie pomysłów będzie znakomitą zabawą rozwijającą wyobraźnię, wrażliwość i odpowiedzialność za naszą planetę. Rozmowy o dbaniu o środowisko przestaną być sferą życzeniowego myślenia, nabiorą bardzo praktycznego wymiaru! To nie tylko uczy dziecko praktycznych sposobów dbania o środowisko, ale kształtuje poczucie "mam wpływ" na świat wokół mnie, przez co wzmacnia m.in. poczucie odpowiedzialności za to, co wspólne.

4. Wiosna w ogródku.

Warto porozmawiać o... tym, co widać i słychać w ogrodzie!

O tej porze roku jest wiele do zaobserwowania w ogrodach, parkach, na łące... Warto uczyć dzieci obserwowania świata przyrody w różnych miejscach i dostrzegania szczegółów, nie tylko za pomocą zmysłu wzroku, ale także za pomoca zmysłu słuchu i węchu. Podczas spaceru w parku, w ogrodzie, na łące można przeprowadzić zabawy polegające na przykład na tym, że zamykamy oczy i próbujemy wsłuchać się w dźwięki, nazywać je. Warto poznawać zapachy roślin.

5. Pszczoły dają nam miód.

Warto porozmawiać o... wzajemnej zależności ludzi i zwierząt!

Korzystanie z darów natury wiąże się z odpowiedzialnością. Pszczelarze biorą od pszczół miód, ale za to powinni dać im syrop cukrowy i pomóc przetrwać zimę. Miód to przecież wytwór ciężkiej pracy pszczół. Korzystając z tej pracy ludzie muszą pamiętać, aby zadbać o pszczoły i pozwolić im przetrwać zimę. Jeśli człowiek zabiera z uli cały miód, to naraża pszczoły na wyginięcie w okresie zimy.

MARZEC:

1. Pojazdy na lądzie, wodzie i w powietrzu.

Warto porozmawiać o... tym, jak należy się zachować w różnych trudnych sytuacjach! Można bawić się z dzieckiem w "Co by było gdyby..."

Pozwoli to przećwiczyć z dzieckiem różne sytuacje np. co trzeba zrobić, gdy ktoś zapuka do drzwi, a dorosłych nie ma w domu, lub co zrobić, gdy zgubię się w sklepie. Trzeba też pamiętać, by jak najwcześniej nauczyć dziecko swojego adresu, ale jednocześnie niepodawania go bez właściwego powodu.

2. Przedwiośnie.

Warto porozmawiać o... wielkim laboratorium przyrodniczym wokół nas!

Świat wokół nas to w pewnym sensie wielkie laboratorium przyrodnicze. Warto wspierać ciekawość dzieci i rozwijać zainteresowania małego badacza tym, jak zmienia się wokół przyroda w każdej porze roku. Warto nie tylko odpowiadać na pytania dziecka, które zaciekawione światem, pyta o to, co się dzieje, ale także zadawać pytania dziecku i skłaniać je do zastanowienia, popełniania błędów w wyciąganiu wniosków i do wytrwałego poszukiwania odpowiedzi.

3. Wiosna, wiosenka.

Warto porozmawiać o... tym, jak się zmienia świat wiosną!

Zmiany zachodzące w przyrodzie wiosną są wspaniałą okazją, by rozwijać wrażliwość dziecka na świat przyrody i rozbudzać umiejętność obserwowania otoczenia, dostrzegania oraz nabywania i opisywania zmian, zastanowienia się nad tym, jak te zmiany wpływają na świat przyrody, na nasze życie.

4. Nadchodzi Wielkanoc.

Warto porozmawiać o... rodzinnych historiach!

Warto zadbać o to, aby dzieci miały okazję posłuchać rodzinnych opowieści. Przy okazji różnych świąt np. Dnia Matki, Dnia Ojca, Dnia Babci, Dnia Dziadka warto zachęcić dziecko do rozmów z bliskimi na temat wspomnień ich dziecięcych lat. Tak spędzony czas może dać wiele radości i dorosłym, i dzieciom, tworzy się w ten sposób wspaniała więź międzypokoleniowa.

LUTY:

1. Czas na bal!

Warto porozmawiać o... tym, że z nikogo nie należy się wyśmiewać!

Dzieci mogą tygodniami ukrywać, że ktoś się z nich nasmiewa. Mogą też same wyśmiewać innych bo... robią to koleżanki i koledzy w przedszkolu. A czasami, gdy dziecku bardzo zależy na zwróceniu uwagi na siebie, zaczyna błaznować, co początkowo zaspokaja potrzebę bycia w centrum zainteresowania, ale z czasem zaczyna przeszkadzać, a grupa już zdążyła się przyzwyczaić do odgrywanej roli błazna. Dobrze jest więc poruszać z dzieckiem ten temat, zarówno gdy chodzi o wyśmiewanie się z niego, jak i wyśmiewanie innych.

2. Urządzenia techniczne.

Warto porozmawiać o... bezpiecznym i oszczędnym korzystaniu z urządzeń elektrycznych!

Dziś mamy wiele urządzeń elektrycznych, które ułatwiaja nam codzienne życie. Trzeba uświadamiać dzieciom, że wszystkie one kosztują i wykorzystują cenną energię. Prąd elektryczny może być niebezpieczny. Długie siedzenie przed komputerem może negatywnie wpływać na nasze zdrowie. Drośli powinni być przykładem oszczędnego i bezpiecznego wykorzystywania urządzeń elektrycznych, dobrodziejstw techniki i jednocześnie świadomie wprowadzać dzieci w bezpieczne i oszczędne korzystanie z różnego rodzaju urządzeń.

3. W krainie śniegu i lodu.

Warto porozmawiać o ... różnorodności!

Dobrze jest przedstawiać dziecku różnorodność jako wartość. Warto tę różnorodność pokazywać w najbliższym otoczeniu, np. różnorodność ludzi w rodzinie. I uczyć dla tej różnorodności szacunku.

4. Cztery żywioły.

Warto porozmawiać o... czterech żywiołach Ziemi!

Woda pokrywa większą część naszej planety, jest niezbędnym składnikiem, który kontroluje i kształtuje nasze życie i globalne procesy zachodzące w przyrodzie. Wiatr w zależności od tego, skąd wieje, przynosi różne temperatury, może być i jest wykorzystywany do produkcji energii... Ogień to jeden z fundamentalnych wynalazków ludzkości. W całej historii cywilizacji aż do dziś ogień odegrał niezwykle ważną rolę jako źródło światła i ciepła. Dzięki obecności ognia w cywilizacji zmieniło się nie tylko życie w każdym domu, ale też powstały całe gałęzie gospodarki wykorzystujące ogień. A oddychanie powietrzem jest tak niezbędne do życia i jednocześnie jest tak zautomatyzowaną czynnością, że zapominamy o tym, że ją wykonujemy. Z drugiej strony, każdy z tych czterech żywiołów bywa niezwykle groźny i niszczacy. Człowiek nigdy nie powinien o tym zapominać!

 

STYCZEŃ:

1. Witamy Nowy Rok.

Warto porozmawiać o... tym, że gdy kończy się rok, to zaczyna się nowy!

Koniec roku to dobry czas na uczenie dziecka pewnej refleksji nad tym, co było i zastanowienia nad tym, co może być. Warto powspominać wydarzenia minionego roku, pooglądać zdjęcia, porozmawiać o tym, co może sie wydarzyć. To dobra okazja, by budować dobre nastawienie do szkoły i podjęcia roli ucznia.

2. Zimą pomagamy zwierzętom.

Warto porozmawiać o... tym, jak możemy pomóc zwierzętom zimą!

Warto rozmawiać z dzieckiem o tym, co dzieje się zimą w świecie przyrody. I najlepiej, by rozmowa miała swoją kontynuację w czynach. Zima to m.in. czas, kiedy zwierzęta potrzebują pomocy ze strony człowieka. Można zbudować karmnik, można wyjść do parku, by dokarmiać kaczki... Ważne, by dziecko poczuło, że może mieć swój udział w  dbaniu o świat przyrody, w pomaganiu innym stworzeniom.

3. Święto Babci i Dziadka.

Warto porozmawiać o... rodzinie!

Warto podejmować z dzieckiem rozmowę na temat rodziny, uświadamiać dzieciom, że składa się ona z wielu różnych osób, które łączy określony stosunek pokrewieństwa. Wspomnienia snute przy tej okazji, oglądane zdjęcia... uczą przeżywania wzruszeń i nastrojów, a nade wszystko służą umacnianiu więzi rodzinnych. Wzbudza to w dzieciach radość bycia częścią ważnej wspólnoty, buduje poczucie własnej tożsamości.

4. Zimowe zabawy.

Warto porozmawiać o... tym, co to znaczy żyć w zgodzie z innymi!

W grupie rówieśniczej pojawia się wiele sytuacji, w których nie jeden raz trzeba powiedzieć "przepraszam". Dzieci traktują przebaczanie niejako instynktownie. Kłócą się, czasami biją, a za chwilę znwu razem sę bawią! Czują wielką potrzebę bycia razem! Zwykle wystarczy uśmiech, podanie ręki, by wspólna zabawa trwała. Dobre nastawienie wobec życia i ludzi należy utrwalać. Warto o takich sytuacjach rozmawiać i wspólnie je "przepracować". Przebaczanie jest uporządkowaniem uczuć względem siebie samego i innych.

GRUDZIEŃ:

1. Czekamy na Mikołaja.

Warto porozmawiać o... pragnieniach!

Warto porozmawiać z dzieckiem o jego pragnieniach, możliwości lub nie ich spełnienia. Warto pomóc dziecku określić, czy warto dążyć do realizacji tych pragnień, a jeśli tak, pomóc wyznaczyć kolejne kroki i wesprzeć je w konsekwentnym działaniu. Pamiętając oczywiście, że cele muszą być "szyte na miarę"  i nie powinny być zbyt odległe. Warto uświadamiać dziecku, że inni także mają pragnienia.

2. Krawcowa.

Warto porozmawiać o... tym,"co i dlaczego wybierasz"!

Warto wykorzystywać codzienne sytuacje, by uczyć dziecko dokonywania wyborów i uzasadniania tych wyborów, zaczynając oczywiście od prostych wyborów na miarę 5-6 latka (np. tego, co chciałoby zjeść na deser, w co się ubrać, jaką książkę przeczytać, dokąd pójść na spacer), i korygując je w razie potrzeby.

3. Coraz bliżej święta.

Warto porozmawiać o... tym, że tradycje są różne!

Warto zadbać o to, by świadomie kształtować w dzieciach wrażliwość na różnorodność otaczającego świata. Dzieci powinny uczyć się tradycji, które sa pielęgnowane w rodzinie , ale jednocześnie uczyć się tego, że tradycje i obyczaje bywają różne zarówno na świecie, jak w naszym kraju.

4. Już zima.

Warto porozmawiać o... książkach!

Warto czytać z dzieckiem książki, oglądać je, rozmawiać o tym, czego wysłuchały lub co przeczytały, zachęcać, by dzieliły sie swoimi wrażeniami i dzielić się własnymi. Warto wzbogacić biblioteczkę dziecka, rozmawiać na temat ulubionych książek, bohaterów i ich przygód...

LISTOPAD:

1. Wieje i pada.

Warto porozmawiać o ...tym, jak unikać zagrożeń związanych ze zjawiskami atmosferycznymi!

Warto uświadomić dziecku, że przyroda ma swoje prawa. Niektóre zjawiska atmosferyczne mogą być niebezpieczne dla człowieka. Dlatego trzeba uczyć dziecko podstawowych  i praktycznych zasad właściwego zachowania podczas np. silnego wiatru, ulewnego deszczu, burzy. Ale także uświadomić, że nie należy ślizgać się po zamarzniętych zbiornikach wodnych, dotykać językiem metali w czasie mrozu... Dzieci w tym wieku miewają przeróżne pomysły. Nie chodzi o to, aby je straszyć, ale o to, by przedstawć realne zagrożenia i uczyć, jak ich unikać.

2. Mój kraj.

Warto porozmawiać o... tym, co znaczy kochać swoją ojczyznę!

Warto rozmawiać z dzieckiem o tym, czym jest ojczyzna i jak w praktyczny sposób możemy wyrażać swoją miłość do ojczystego kraju. Warto uświadamiać dziecku, że ojczyzna to wszystko, co wokół nas-nasz dom, nasze podwórko, sąsiedzi, koleżanki i koledzy, sklep i pani srzedawczyni, park, w którym spacerujemy w niedzielne popołudnie... I jeśli bedziemy dbać o to, co wokół nas i o to, żeby nam się dobrze żyło, to w ten sposób będziemy kochać ojczyznę.

3. Wszyscy mają domy.

Warto porozmawiać o....tym, by nie czynić drugiemu, co tobie niemiłe!

Warto zastanowić się z dzieckiem, choćby na przykładzie postępowania bohaterów różnych opowieści, nad mechanizmem "reguły wzajemności" działającej w relacjach międzyludzkich. Zwykle nasze postawy i działania zostają odwzajemnione...

4. Zwierzęta przygotowują się do zimy.

Warto porozmawiać o... tym, że dobrze jest być, tym, kim się jest, i cieszyć się z tego, co się ma!

Warto mówić dziecku o tym, jak jest drogie, kochane, wartościowe... Warto także podkreślić od czasu do czasu to, że dobrze jest mieć "te zabawki, te ubrania, to mieszkanie..., które mamy". Niezwykle pomocne w zainspirowaniu takich rozmów mogą okzać się książki poruszające temat posiadana i nabywania rzeczy.

 

PAŹDZIERNIK:

1. Jesień daje nam owoce.

Warto porozmawiać o... różnorodności na świecie!

Małe dziecko w naturalny sposób jest otwarte na świat i jego różnorodność. Gdy zaczyna być świadome tych różnic, trzeba tę otwartość i postawę szacunku pielęgnować. Warto rozmawiać z dzieckiem o różnorodności na świecie - tym stworzonym przez naturę i tym tworzonym przez człowieka - wykazując, iż właśnie dzięki temu świat jest niezwykle ciekawy, a ludzie mogą się tak wiele od siebie nawzajem nauczyć.

2. Jesień daje nam warzywa.

Warto porozmawiać o ... tym, co to znaczy być odważnym!

Dzieci powinny być uczone odwagi w różnego rodzaju sytuacjach, stawiania czoła wyzwaniom (na miarę ich mozliwości), ale jednocześnie odróżniania odwagi od tych zachowań, które można by określić  brawurą. Warto analizować z dzieckiem np. zachowania bohaterów książek i filmów, by uczyć je rozumienia, czym jest prawdziwa odwaga i kiedy należy się nią wykazywać.

3. Jesień w parku.

Wato poozmawiać o ...tym, co nas otacza!

Warto zadbać o to, by świadomie kształtować w dzieciach wrażliwość na otaczający świat - świat przyrody i świat kultury. Dzieci z natury swej są ciekawe swiata. Wykorzystujmy to, zwracając przy różnych okazjach uwagę na to, co nas otacza, na wytwory natury i kultury, rozmawiając o uczuciach, które wzbudzają. I zawsze pamiętając, by była to rozmowa, a więc wzajemne dielenie się odczuciami.

4. Jesień w lesie.

Warto porozmaiać o ...tym, że trzeba dbać o otoczenie!

Warto rozmawiać z dzieckiem o tym, że jeśli chcemy cieszyć się otoczeniem, przyrodą, to musimy nauczyć się tak żyć, by o to otoczenie i świat przyrody dbać i że każdy z nas jest za to odpowiedzialny. Najlepiej zastanowić się wspólnie z dzieckiem nad tym, co zrobić, by zadbać o ten najbliższy otaczający świat, niekoniecznie od razu podsuwając dziecku gotowe propozycje, ale zadając pytania o to, jak ono chciałoby/ mogłoby dbać o otoczenie.

 

WRZESIEŃ:

1. W przedszkolu.

Warto rozmawiać o... przedszkolu! 

Warto zachęcać by dzieci, opowiadały w domu o wydarzeniach w przedszkolu. Zadawać pytania i odpowiadać na pytania zadawane przez dzieci ( nawet te męczące). Wspólne czytanie książek, które przybliżają dzieciom świat przedszkolny i życie w grupie, rozmowy o bohaterach i ich przeżyciach, pomogą dzieciom wejść w życie przedszkolne i oswoić emocje z tym związane.

2. Moja grupa.

Warto porozmawiać o tym... co czujemy!

Warto zachęcać dzieci, by opowiadając o codziennych wydarzeniach, nazywały- tak jak potrafią- to, co one czują/ czuły, lub co mogli czuć inni. W tym celu należy zadawać dzieciom pytania naprowadzające, a także pozwolić, by dzieci zadawały pytania i ... odpowiadać na nie. Dobrze też, by dzieci słyszały i widziały, że dorośli nazywają i wyrażają emocje w bezpieczny sposób.

3. Minęły wakacje.

Warto porozmawiać o ... historiach z dziecięcych lat!

Gdy rodzice, wujkowie i ciocie, dziadkowie i babcie ożywają w opowieściach jako dzieci, które bały się nocnych strachów, uwielbiały jeździć rowerem lub na wrotkach, stają się bliżsi i drożsi. Warto więc rozmawiać z dziećmi o własnym dzieciństwie. Tak spędzony czas niesie radość i głębokie poczucie przynależności do rodziny, poczucie zakorzenienia we wspólnocie, która trwa, poczucie własnej tożsamości.

4. Ruch drogowy.

Warto porozmawiać o ... złości!

Zamiast zakazywać dziecku złości lub reagować na złość dziecka zbyt impulsywnie, należy zaczać je uczyć reakcji bardziej prawidłowych. Poprzez własną reakcję złości na złośc dziecka, lekceważenie dziecka i jego potrzeb, wyśmiewanie, dorośli mogą wywoływać u u dziecka bierną agresję. Należy więc wysłuchać dziecka i porozmawiać  na temat sytuacji, która wywołała złość. Omówić ją i wesprzeć dziecko w znalezieniu rozwiązania. Wreszcie, można porozmawiać o tym, jak powinno wyglądać właściwe zachowanie. Oczywiście, rozmowa z pięciolatkiem podczas wybuchu złości niewiele da, skutek może być raczej odwrotny do zamierzonego. O złości trzeba z dzieckiem rozmawiać po "ataku", a nie w trakcie.

Galeria