Grupy

NIEBIESKIE SMERFY 2017/2018

                   

Do grupy "Niebieskie Smerfy " uczęszczają dzieci 4-letnie i 5-letnie. 
 Nauczycielki pracujące w tej grupie to mgr Wanda Rybak oraz mgr Ewa Żłobińska,
a pomaga nam w codziennych zmaganiach pani Izabela A.

ilustracja

W kwietniu...

Tematyka:

1. Domowi ulubieńcy.

2. Dbamy o zdrowie.

3. W ogródku.

4. Polska - moja ojczyzna.

Wiersz:

Rada na katar –  Elżbieta Maria Minczakiewicz.

Złapał katar mały Leszek.

W nosku kręci, głowa boli!

Kicha, prycha, kaszle, sapie!

Tak go mocno w gardle drapie!

Kręci w nosie, w uszach dzwoni...

Leszek tym się nie przejmuje...

Myśli sobie... Kombinuje...

Położę się pod pierzynkę i zażyję aspirynkę.

Witaminka dopomoże, kiedy ją do buzi włożę!

Szybko się poprawi zdrowie, kiedy w brzuszku będą obie!!!

Od najmłodszych lat warto kształtować w dziecku umiejętność dbania o siebie. Może to uchronić je przed infekcjami. Przypominajmy o konieczności dostosowywania odpowiedniego ubioru do warunków atmosferycznych. Przedszkolak jest w dużej mierze zależny od dorosłych, dlatego warto kształtować w nim nawyk mówienia o swoich potrzebach, np. gdy jest mu zimno w ręce lub ma mokre buty.

Wiersz o fladze:

W godle Polski Biały Orzeł

Błyszczy na czerwonej tarczy.

Barwy te rozpoznać możesz,

Gdy na polską flagę patrzysz.

Biel na górze. W dole czerwień.

Biel uczciwość w sobie kryje.

A czerwone jest jak serce,

Które dla ojczyzny bije.

Pojęcia kraj czy ojczyzna to dla przedszkolaków słowa abstrakcyjne. Ich wyjaśnienie należy rozpocząć od tego, co dziecku bliskie i znajome – rodzina, dom, ulica czy miejscowość. Jest to baza do tematu o ojczyźnie, symbolach narodowych, tradycjach, folklorze. Uczestnictwo dzieci w lokalnych uroczystościach organizowanych z okazji ważnych rocznic, świąt czy wystaw kształtuje w przedszkolakach poczucie tożsamości narodowej. Symbole narodowe, tradycje i święta łączą obecne pokolenia z przeszłymi, kształtują poczucie przynależności do określonej większej grupy.

W marcu...

Tematyka:

1. Zielony kącik w przedszkolu.

2. Czekamy na wiosnę.

3. Wiosna, wiosenka.

4. Nadchodzi Wielkanoc.

 Panie bałwanie – słuchanie piosenki.

Panie bałwanie sł. i muz. Joanna Bernat

1. Przed naszym domem stoi bałwanek.

Marcowe słonko ogrzewa go.

Panie bałwanie, co się z panem stanie?

Zima się kończy, nie ma co.

2. Znajomy klekot słychać za oknem.

To wrócił bociek zza siedmiu mórz.

Panie bałwanie, co się z panem stanie?

Widziałem wiosnę, jest tuż-tuż.

3. W starym ogrodzie kwitną sasanki.

Budzą się jeże z długiego snu.

Panie bałwanie, co się z panem stanie?

Wiosna za chwilę będzie tu.

4. Już się bałwanek roztopił cały.

Leży w kałuży czerwony nos.

Panie bałwanie, żal nam niesłychanie, że pana spotkał taki los.

wiersz do nauki:

Nasz kącik przyrody

Hodujemy rośliny w kąciku przyrody.

Pilnujemy, by im nie zabrakło wody.

Czyścimy im liście, czasem przesadzamy.

Dzięki nim w sali bardzo pięknie mamy.

Czasami kwiatkami pokryte są całe,

swym pięknym wyglądem ozdabiają salę.

Warto porozmawiać o... zmianach. Wraz z nadchodzącą wiosną zmienia się przyroda. Zachęcajmy dziecko do obserwowania jej i wyrażania swoich spostrzeżeń. Może komuś uda się zobaczyć klucz powracających ptaków? A może dostrzec pierwsze przebiśniegi? Warto zwrócić uwagę na stopniową zmianę naszego ubioru – odpowiednio do pogody i temperatury.

W lutym...

Tematyka:

1. Karnawałowe ozdoby.

2. U fryzjera.

3. Zimowe zabawy.

4. Znamy różne sklepy.

Piosenka:

W sklepie sł. i muz. popularne

1. W sklepie z zabawkami

misie z laleczkami,

żołnierzyki i kucyki.

Baw się razem z nami! (x2)

2. W sklepie z warzywami

dynie z ziemniakami,

kalafiory, pomidory.

Baw się razem z nami! (x2)

3. W sklepie z ubraniami

bluzki z żakietami,

i spodenki, i sukienki.

Baw się razem z nami! (x2).

 

Wiersz: Ekspedientka – słuchanie wiersza Włodzimierza Scisłowskiego.

Ekspedientka – Kim chcesz być, Aniu? – Ekspedientką!

– A w jakim sklepie?

– Z zabawkami! Tam bym podała towar prędko każdemu z dzieci napotkanych.

– Chcesz, Krzysiu, misia? – Bardzo proszę!

– A ty, Małgosiu, chcesz tę lalę?

– Nowe kolejki przyszły dzisiaj, bawić się można tym wspaniale!

– Jest bąk, co miga kolorowo, radzę też kupić żołnierzyka!

– A ten pajacyk, daję słowo, uciesznie tak nóżkami fika!

– Jest gra w chińczyka, są warcaby i jeszcze innych gier bez liku!

– Może chcesz, Piotrze, klocki nabyć? Pieniądze zaraz mi naszykuj!

Tak marzy Ania – wie najlepiej, do czego służą sprawne ręce

– śni o zabawek pełnym sklepie, o sobie jako ekspedientce

Warto porozmawiać o... bezpieczeństwie w dużym sklepie.  Od czasu do czasu wybieramy się z dzieckiem do supermarketu lub innego dużego skupiska ludzi. Warto porozmawiać z dzieckiem o zasadach, których należy przestrzegać w takich miejscach. Należy wytłumaczyć, dlaczego dziecko nie powinno oddalać się od rodziców/ opiekunów oraz poinformować, kto może pomóc w sytuacji, gdy dziecko się zgubi.

W styczniu...

Tematyka:

1. Już zima.

2. Zimą pomagamy ptakom.

3. Czas na bal.

4. Święto babci i dziadka.

4. Kucharka.

Piosenki do nauki

Jestem muzykantem
sł. i muz. popularne
1. Jestem muzykantem konszabelantem
my muzykanci – konszabelanci.
Ja umiem grać, my umiemy grać.
– A na czym? – Na pianinie.
A pianino, -ino, -ino, a pianino, -ino, -ino,
a pianino, -ino, -ino, a pianino, bęc!
2. Jestem muzykantem – konszabelantem,
my muzykanci – konszabelanci.
Ja umiem grać, my umiemy grać.
– A na czym? – Na bębenku.
A bębenek, -enek, -enek, a bębenek, -enek, -enek,
a bębenek, -enek, -enek, a bębenek, bęc!
3. Jestem muzykantem – konszabelantem,
my muzykanci – konszabelanci.
Ja umiem grać, my umiemy grać.
– A na czym? – Na puzonie,
Na puzonie, -onie, -onie, na puzonie, -onie, -onie,
na puzonie, -onie, -onie, na puzonie, bęc!

Taki spacer to jest gratka
sł. Agnieszka Frączek
muz. Urszula Borkowska
1. Gdy na spacer mknę z dziadkami,
to łopianom się kłaniamy.
Ja do wróbla: ćwir, ćwir!, ćwierkam,
babcia gra z ważkami w berka.
Ref.: Taki spacer to jest gratka
i dla babci, i dla dziadka.
2. Gdy na spacer mknę z dziadkami,
to z wietrzyskiem się ścigamy.
Ja deszcz w kaptur: łap, cap!, łapię,
dziadek psa za uchem drapie.
Ref.: Taki spacer...
3. Gdy na spacer mknę z dziadkami,
to na szczyty się wspinamy.
Ja do tęczy: hop, hop!, wołam...
Znowu słońce dookoła!
Ref.: Taki spacer...

Warto porozmawiać o... powinowactwie rodzinnym.
Temat związany z dziadkami może być dobrym początkiem do rozmowy na temat pokrewieństwa. Warto np. przejrzeć zdjęcia i porozmawiać na temat osób z bliskiej rodziny: dziadków oraz cioć i wujków (rodzeństwa rodziców), kim są dla dzieci, kim – dla rodziców, gdzie mieszkają, utrwalić ich imiona.

W grudniu...

Tematyka:

1. Czekamy na Mikołaja.

2. W pracowni krawieckiej.

3. Coraz bliżej święta.

4. Zima bywa mroźna.

Piosenki do nauki

Choineczka
sł. i muz. Joanna Bernat

1. Na gałązkach choineczki
powiesimy cukiereczki,
kolorowych bombek kilka,
złotą gwiazdkę i motylka.

2. A po chwili, moi mili,
wszyscy będą się cieszyli.
Błysną lampki kolorowe
no i drzewko już gotowe!

Na czym zima gra?


1. Na lodowych soplach zima gra.
Dzyń, dzyń, dzyń, dzyń, dzyń! Tralala!
Słucha jej bałwanek, słucham ja.
Dzyń, dzyń, dzyń, dzyń, dzyń! Tralala!
Dzyń, dzyń, dzyń, dzyń, dzyń i tralalalala!
Tak na soplach zima gra.
2. Wiatrem na kominie zima gra.
Wiu – wiu – wiu – wiu – wiu! Tralala!
Swój wieczorny koncert dzisiaj da.
Wiu – wiu – wiu – wiu – wiu! Tralala!
Wiu – wiu – wiu – wiu – wiu i tralalalala!
Tak nam wiatrem zima gra.
3. Czasem także mrozem zima gra.
Skrzypu, skrzypu, skrzyp! Tralala!

Wiersz:

Choinka


W kącie naszej sali,
pięknie przystrojona,
panna choineczka
uśmiecha się do nas.
Na niej bombki, łańcuch,
lampki kolorowe.
Gwiazdeczki prześliczne,
złote i bajkowe.
Na jednej gałązce
piernikowe ludki,
a na innej siedzą
małe krasnoludki.
Pajacyk, kogucik,
maleńkie serduszka,
chrupiące ciasteczka,
pachnące jabłuszka.

Jak wspierać dziecko?
Czynności związane z przygotowywaniem do świąt Bożego Narodzenia mogą być dobrą okazją do doskonalenia umiejętności
liczenia. Warto zachęcać dziecko do tego typu aktywności. Liczyć można bombki, gości, pierniczki, sztućce i wiele innych rzeczy.
Warto porozmawiać o... tradycji świąt Bożego Narodzenia
W święta Bożego Narodzenia często większą wagę przykładamy do choinki i prezentów, a zapominamy o tajemnicy
i przyczynie tych świąt. Może warto wrócić do korzeni i porozmawiać z dzieckiem o tym, co wydarzyło się kiedyś
w Beltejem? Wyjaśnijmy przedszkolakowi, dlaczego obchodzimy święta Bożego Narodzenia.

W listopadzie...

1. Deszczowa pogoda.

2. Jest coraz chłodniej.

3. Zwierzęta przygotowują się do zimy.

4. Dbamy o czystość.

Jak wspierać dziecko?
Na dworze robi się szaro i mokro, taka pogoda może być pretekstem do tworzenia deszczowych prac – duża kartka,
farby (najlepiej akwarele), pędzle i kubek z wodą. Podczas takiej artystycznej twórczości można utrwalać z dzieckiem
określenia opisujące deszcz, a przy okazji ćwiczyć jego koordynację wzrokowo-ruchową, motorykę małą oraz
kreatywność.
Warto porozmawiać o... chmurach
Jesienią pogoda raczej nie zmienia się gwałtownie, ale wystarczy wyjechać w góry i wtedy umiejętność rozpoznawania
chmur przyda się i małym, i dużym. Spacer, obejrzenie atlasu chmur czy zdjęć w internecie będą doskonałą okazją do
utrwalenia, a może i poszerzenia wiedzy w tym zakresie. Warto rozbudzać zainteresowania dziecka, rozmawiając z nim
na różne tematy. Kto wie, może w przyszłości zostanie meteorologiem?

Piosenka, której się uczymy:

Deszcz grajek  

sł. Urszula Piotrowska, muz. Magdalena Melnicka- Sypko

Stoję pod parasolem
i słucham, jak gra deszcz
na trójkącie i bębenku,
i kołatkach też.

Ref: Bo deszcz, uliczny grajek,
gdzie chce, tam przystaje.
Rzuć mu grosz do kapelusza,
żeby choć na chwilę usiadł.

Deń, deń, deń pod rynnami,
bam, bam – tak bębni w dach,
puk, puk w okna i parapet,
dumny z siebie, ach!

Ref: Bo deszcz, uliczny grajek,
gdzie chce, tam przystaje.
Rzuć mu grosz do kapelusza,
żeby choć na chwilę usiadł.

Wiersz:

Paluszek do paluszka
Paluszek do paluszka, - Dzieci łączą palce obu dłoni.
do paluszka paluszek,
teraz rączki zawijamy  - Ściskają dłonie w pięści.
w malutki kłębuszek.
Sprężynują palce, - Odginają kolejne palce.
pierwszy, drugi, trzeci,
potem czwarty, piąty,
ćwiczą wszystkie dzieci.

W październiku...

Tematyka:

1. Jesień daje naje nam warzywa.

2. Jesień daje nam warzywa.

3. Dary jesieni.

4. Grzyby.

Jak wspierać dziecko?
Dary jesieni są bardzo wdzięcznym materiałem do wielu zabaw zarówno w przedszkolu, jak i w domu. Wspólny spacer
w poszukiwaniu skarbów jesieni i zabawa, np. w robienie ludzików z kasztanów i żołędzi czy kompozycji, mogą być
dobrym sposobem na utrwalenie nazw drzew, a także doskonalenia umiejętności liczenia.
Warto porozmawiać o... zmianach w przyrodzie
Jesienią wiele zmienia się w przyrodzie. Warto rozmawiać o tym z dzieckiem, stwarzając możliwość do swobodnych
wypowiedzi, podczas których będzie ono mogło opisać swoje obserwacje.

We wrześniu...

Tematyka:

1. Moje przedszkole.

2. Jestem przedszkolakiem.

3. Wspólne zabawy.

4. Na ulicy.

 

 

 

Galeria