Koncepcja pracy
PRZEDSZKOLE JEST MIEJSCEM
DOBREJ ZABAWY, MĄDROŚCIĄ, SZCZĘŚCIEM, RADOŚCIĄ
Naszym największym dobrem jest dobro dziecka, przygotowujemy je
do odnoszenia sukcesów i radzenia sobie z trudnościami.
Stwarzamy każdemu dziecku szansę rozwoju na miarę jego możliwości.
Pragniemy w każdym dziecku rozbudzać ciekawość świata i ludzi, spostrzegawczość
i wrażliwość. Chcemy wychować dziecko z bogatą wyobraźnią twórczą, zdolne do spontanicznej ekspresji własnych uczuć i myśli, otwarte na pomysły i inspiracje
płynące od innych osób oraz gotowe szukać nowych, lepszych i oryginalnych rozwiązań.
Aby zrealizować ww zamierzenia Przedszkole nr 2 „TĘCZOWA DWÓJECZKA” w Siemianowicach Śląskich przyjmuje do realizacji:
CELE GŁOWNE
-
każde dziecko ma poczucie swojej wyjątkowości i wartości,
-
każdy nauczyciel wykazuje się kreatywną, poszukującą postawą wobec własnej pracy,
-
wszyscy czują się w przedszkolu bezpiecznie,
-
partnerzy i zasoby przedszkola pomagają w przygotowaniu dzieci do życia w nowoczesnej rzeczywistości przy jednoczesnym poszanowaniu tradycji i wartości uniwersalnych;
ZADANIA
-
Wspomaganie indywidualnego rozwoju dzieci.
-
Wspieranie nauczycieli w kreowaniu własnej osobowości zawodowej.
-
Zapewnienie dzieciom i personelowi bezpieczeństwa oraz zdrowego tryby życia.
-
Poszerzanie grona partnerów do realizacji celów rozwojowych przedszkola.
-
Unowocześnianie i wzbogacanie bazy przedszkola niezbędnej do realizacji wyznaczonych zadań.
CELE STRATEGICZNE SŁUŻĄCE REALIZACJI CELÓW I ZADAŃ
WSPOMAGANIE INDYWIDUALNEGO ROZWOJU DZIECI
-
Wczesne rozpoznawanie uzdolnień i niedoborów i uwzględnianie ich w procesie wspierania indywidualnego rozwoju dzieci.
-
popularyzacja wiedzy wśród rodziców na temat „gotowości przedszkolnej”,
-
opracowanie odpowiednich narzędzi diagnostycznych,
-
sprawdzanie umiejętności dzieci,
-
rozwijanie i wspieranie zainteresowań i uzdolnień,
-
podnoszenie intensywności i skuteczności pracy wyrównawczej,
-
objęcie szczególną troską dzieci z rodzin o niskim statusie społecznym i materialnym oraz dzieci emigrantów zarobkowych,
-
wdrażanie dzieci do dobrej praktyki dnia codziennego (samoobsługa, troska o otoczenie, formy grzecznościowe, zachowania społeczne)
-
Poszerzanie oferty edukacyjnej przedszkola umożliwiającej przygotowanie do nauki w szkole dzieci sześcioletnich.
-
realizacja własnych programów oraz innowacji pedagogicznych przez nauczycieli,
-
upowszechnianie metody Dobrego Startu, koncepcji wspierania rozwoju dzieci E. Gruszczyk – Kolczyńskiej, kinezjologii edukacyjnej, edukacji polisensorycznej, metod aktywizujących,
-
włączenie do pracy edukacyjnej i terapeutycznej programów multimedialnych,
-
wzbogacanie wachlarza oddziaływań wychowawczych i terapeutycznych w zakresie zaburzeń rozwoju psychospołecznego (techniki relaksacyjne, bajkoterapia, skuteczne nagradzanie i karanie),
-
poszukiwanie nowych możliwości w zakresie korzystania z instytucji społeczno – kulturalnych;
WSPIERANIE NAUCZYCIELI W KREOWANIU WŁASNEJ OSOBOWOŚCI ZAWODOWEJ
-
Wspieranie nauczyciela w sytuacji obciążenia zawodowego.
-
umiejętności interpersonalne,
-
stres nauczycielski i zapobieganie wypaleniu zawodowemu,
-
asertywność w sytuacji obciążenia zawodowego;
-
Szkolenie rady pedagogicznej w obszarach wymagających intensyfikacji pracy.
-
umiejętność diagnozowania rozwoju dziecka, rozpoznawania potrzeb i indywidualizacji pracy,
-
praca z dziećmi o zaburzonym rozwoju społeczno – emocjonalnym,
-
wspieranie rodziców, zachęcanie ich do współpracy,
-
aktualizacji wiedzy biomedycznej nauczycieli, utrwalenie umiejętności udzielania pierwszej pomocy przedmedycznej;
-
Szkolenie członków zespołów zadaniowych.
-
realizacji zadań liderów WDN,
-
konstruowanie narzędzi badawczych i prowadzenie diagnoz przez zespoły ds. ewaluacji;
-
Szkolenie nauczycieli w zakresie poszerzania oferty edukacyjnej przedszkola.
-
nabycie umiejętności budowania i wdrażania projektów i programów edukacyjnych, pozyskiwanie pomocy,
-
edukacja polisensoryczna,
-
metody aktywizujące,
-
praca terapeutyczna (logopedia, terapia pedagogiczna),
-
zajęcia dodatkowe dla dzieci: język angielski, zajęcia umuzykalniające, plastyczne;
ZAPEWNIANIE DZIECIOM I PERSONELOWI BEZPIECZEŃSTWA ORAZ ZDROWEGO TRYBU ŻYCIA
-
Promowanie zdrowego trybu życia – zdrowie fizyczne, psychiczne, społeczne.
-
wyrabianie umiejętności zdrowego odżywiania się,
-
wyrabianie nawyków umożliwiających zapobieganie szerzeniu się zakażeń wirusów grypy i innych chorób,
-
wyrabianie nawyków związanych z aktywnością ruchową,
-
kształtowanie pozytywnego obrazu własnej osoby i radzenie sobie z emocjami,
-
kształtowanie prawidłowych relacji społecznych,
-
wyrabianie postaw proekologicznych,
-
stosowane zasad BHP i higieny,
-
przeciwdziałanie agresji i przemocy,
-
odpowiednie reagowanie w sytuacjach nadzwyczajnych;
POSZERZANIE GRONA PARTNERÓW
DO REALIZACJI CELÓW ROZWOJOWYCH PRZEDSZKOLA
-
Poszukiwać nowych możliwości działań przedszkola we współpracy z różnymi podmiotami w zakresie:
-
korzystania z instytucji społeczno – kulturalnych,
-
zwiększenia opieki medycznej nad dziećmi,
-
włączania się w programy edukacyjne prowadzone przez instytucje zewnętrzne i organizacje pozarządowe,
-
nawiązanie współpracy z placówkami miast partnerskich,
-
ułatwienie startu szkolnego dzieciom młodszym we współpracy ze szkołą;
-
Rozbudzać świadomość rodziców w zakresie:
-
pojęcia gotowości dzieci do rozpoczęcia kariery przedszkolnej, w razie potrzeby zmodyfikować „Program adaptacji”,
-
wagi współpracy domu rodzinnego dziecka i przedszkola,
-
wiedzy prozdrowotnej,
-
podkreślać rangę wychowania przedszkolnego dla zwiększenia szans edukacyjnych dzieci;
UNOWOCZEŚNIANIE I BOGACENIE BAZY PRZEDSZKOLA NIEZBĘDNEJ DO REALIZACJI WYZNACZONYCH ZADAŃ
-
Wyposażenie placówki w nowoczesny sprzęt.
-
wzbogacenie bazy komputerowej – zakup sprzętu komputerowego do zajęć edukacyjnych,
-
zakup sprzętu do prezentacji multimedialnych;
-
Systematyczne podnoszenie standardu budynku przedszkola i jego wyposażenia.
-
remont elewacji budynku,
-
remont dachu,
-
bieżące remonty i modernizacja wnętrza,
-
modernizacja zaplecza kuchennego,
-
doposażenie ogrodu przedszkolnego;
MODEL ABSOLWENTA
Absolwent Przedszkola nr 2 „TĘCZOWA DWÓJECZKA” w Siemianowicach Śląskich na miarę swego wieku i potencjału rozwojowego jest:
Ciekawy świata, samodzielny, zaradny, co oznacza, że:
-
często zadaje pytania chcąc zaspokoić swoją ciekawość,
-
przejawia aktywność podejmując różne samodzielne zadania,
-
osiągnął optymalny dla swego potencjału rozwojowego poziom wiedzy, umiejętności, sprawności;
Rozważny, odpowiedzialny, co oznacza, że:
-
dba o swoje zdrowie, higienę osobistą, wygląd, stara się respektować własne prawa i obowiązki w grupie i w rodzinie,
-
pamięta, że jego prawa kończą się tam, gdzie zaczynają się prawa innych osób,
-
zdaje sobie sprawę z konsekwencji różnych zachowań własnych i innych osób;
Uczciwy, prawdomówny, co oznacza, że:
-
szanuje własność swoją i cudzą,
-
nie kłamie;
Grzeczny, szanujący innych, co oznacza, że:
-
zna i stosuje obowiązujące normy kulturalnego zachowania,
-
nie używa brzydkich słów, szanuje innych ludzi, ich odmienność (np. niepełnosprawność);
KOMPETENCJE ABSOLWENTÓW
PRZEDSZKOLA NR 2 „TĘCZOWA DWÓJECZKA”
W SIEMIANOWICACH ŚLĄSKICH
W ZAKRESIE GOTOWOŚCI SZKOLNEJ
Dojrzałość społeczna
-
dobry poziom adaptacji,
-
zdolność do nawiązywania prawidłowych relacji społecznych,
-
samodzielność i aktywność,
-
przestrzeganie norm współżycia, koleżeńskość,
Odporność emocjonalna
-
zdolność do obdarzania uwagą i porozumiewania się w zrozumiały sposób (słucha i wypowiada się w różnych sytuacjach),
-
umiejętność pokonywania trudności,
-
umiejętność znoszenia porażek i korygowania swego zachowania,
-
podejmowanie zadań na swoją miarę i realizowanie ich do końca;
Motywacja do nauki
-
rozbudzenie poznawcze, chęć do podjęcia nauki,
-
zdolność odczuwania satysfakcji z samodzielnego wykonania zadań oraz z własnych osiągnięć,
-
posiadanie wyobrażenia na temat obowiązków wynikających z roli ucznia;
Opanowanie kluczowych umiejętności i sprawności decydujących o gotowości szkolnej dzieci w zakresie:
-
autoprezentacji własnej osoby i umiejętności,
-
swobodnego wypowiadania się,
-
analizy i syntezy wyrazów,
-
percepcji wzrokowej,
-
interesowania się czytaniem i pisaniem: gotowość do nauki czytania i pisania,
-
sprawnego liczenia
-
wykonywania prostych działań matematycznych,
-
sprawności graficznej,
-
sprawności ruchowej;
Funkcjonowanie Przedszkola nr 2 „TĘCZOWA DWÓJECZKA” w Siemianowicach Śląskich wymaga podejmowania wielu różnokierunkowych działań dotyczących zadań opiekuńczo – wychowawczo – dydaktycznych, organizacyjnych, finansowych oraz kontaktów i współpracy z rodzicami i środowiskiem w szerszym pojęciu tego słowa.
Wielkość różnorodnych zadań i ich społeczna doniosłość wymagają nieustannego starania i troski o jak najwyższą jakość pracy placówki.