O nas

Koncepcja pracy

 

PRZEDSZKOLE JEST MIEJSCEM
DOBREJ ZABAWY, MĄDROŚCIĄ, SZCZĘŚCIEM, RADOŚCIĄ

Naszym największym dobrem jest dobro dziecka, przygotowujemy je
do odnoszenia sukcesów
i radzenia sobie z trudnościami.
Stwarzamy każdemu dziecku szansę rozwoju na miarę jego możliwości.
Pragniemy w każdym dziecku rozbudzać ciekawość świata i ludzi, spostrzegawczość
i wrażliwość. Chcemy wychować dziecko z bogatą wyobraźnią twórczą, zdolne do spontanicznej ekspresji własnych uczuć i myśli, otwarte na pomysły i inspiracje
płynące od innych osób oraz gotowe szukać nowych, lepszych i oryginalnych rozwiązań.


 

Aby zrealizować ww zamierzenia Przedszkole nr 2 „TĘCZOWA DWÓJECZKA” w Siemianowicach Śląskich przyjmuje do realizacji:

CELE GŁOWNE

  • każde dziecko ma poczucie swojej wyjątkowości i wartości,

  • każdy nauczyciel wykazuje się kreatywną, poszukującą postawą wobec własnej pracy,

  • wszyscy czują się w przedszkolu bezpiecznie,

  • partnerzy i zasoby przedszkola pomagają w przygotowaniu dzieci do życia w nowoczesnej rzeczywistości przy jednoczesnym poszanowaniu tradycji i wartości uniwersalnych;

ZADANIA

  • Wspomaganie indywidualnego rozwoju dzieci.

  • Wspieranie nauczycieli w kreowaniu własnej osobowości zawodowej.

  • Zapewnienie dzieciom i personelowi bezpieczeństwa oraz zdrowego tryby życia.

  • Poszerzanie grona partnerów do realizacji celów rozwojowych przedszkola.

  • Unowocześnianie i wzbogacanie bazy przedszkola niezbędnej do realizacji wyznaczonych zadań.

CELE STRATEGICZNE SŁUŻĄCE REALIZACJI  CELÓW I ZADAŃ

WSPOMAGANIE INDYWIDUALNEGO ROZWOJU DZIECI

  1. Wczesne rozpoznawanie uzdolnień i niedoborów i uwzględnianie ich w procesie wspierania indywidualnego rozwoju dzieci.

  • popularyzacja wiedzy wśród rodziców na temat „gotowości przedszkolnej”,

  • opracowanie odpowiednich narzędzi diagnostycznych,

  • sprawdzanie umiejętności dzieci,

  • rozwijanie i wspieranie zainteresowań i uzdolnień,

  • podnoszenie intensywności i skuteczności pracy wyrównawczej,

  • objęcie szczególną troską dzieci z rodzin o niskim statusie społecznym i materialnym oraz dzieci emigrantów zarobkowych,

  • wdrażanie dzieci do dobrej praktyki dnia codziennego (samoobsługa, troska o otoczenie, formy grzecznościowe, zachowania społeczne)

 

  1. Poszerzanie oferty edukacyjnej przedszkola umożliwiającej przygotowanie do nauki w szkole dzieci sześcioletnich.

  • realizacja własnych programów oraz innowacji pedagogicznych przez nauczycieli,

  • upowszechnianie metody Dobrego Startu, koncepcji wspierania rozwoju dzieci E. Gruszczyk – Kolczyńskiej, kinezjologii edukacyjnej, edukacji polisensorycznej, metod aktywizujących,

  • włączenie do pracy edukacyjnej i terapeutycznej programów multimedialnych,

  • wzbogacanie wachlarza oddziaływań wychowawczych i terapeutycznych w zakresie zaburzeń rozwoju psychospołecznego (techniki relaksacyjne, bajkoterapia, skuteczne nagradzanie i karanie),

  • poszukiwanie nowych możliwości w zakresie korzystania z instytucji społeczno – kulturalnych;

 

WSPIERANIE NAUCZYCIELI W KREOWANIU WŁASNEJ OSOBOWOŚCI ZAWODOWEJ

  1. Wspieranie nauczyciela w sytuacji obciążenia zawodowego.

  • umiejętności interpersonalne,

  • stres nauczycielski i zapobieganie wypaleniu zawodowemu,

  • asertywność w sytuacji obciążenia zawodowego;

  1. Szkolenie rady pedagogicznej w obszarach wymagających intensyfikacji pracy.

  • umiejętność diagnozowania rozwoju dziecka, rozpoznawania potrzeb i indywidualizacji pracy,

  • praca z dziećmi o zaburzonym rozwoju społeczno – emocjonalnym,

  • wspieranie rodziców, zachęcanie ich do współpracy,

  • aktualizacji wiedzy biomedycznej nauczycieli, utrwalenie umiejętności udzielania pierwszej pomocy przedmedycznej;

  1. Szkolenie członków zespołów zadaniowych.

  • realizacji zadań liderów WDN,

  • konstruowanie narzędzi badawczych i prowadzenie diagnoz przez zespoły ds. ewaluacji;

  1. Szkolenie nauczycieli w zakresie poszerzania oferty edukacyjnej przedszkola.

  • nabycie umiejętności budowania i wdrażania projektów i programów edukacyjnych, pozyskiwanie pomocy,

  • edukacja polisensoryczna,

  • metody aktywizujące,

  • praca terapeutyczna (logopedia, terapia pedagogiczna),

  • zajęcia dodatkowe dla dzieci: język angielski, zajęcia umuzykalniające, plastyczne;

ZAPEWNIANIE DZIECIOM I PERSONELOWI BEZPIECZEŃSTWA ORAZ ZDROWEGO TRYBU ŻYCIA

  1. Promowanie zdrowego trybu życia – zdrowie fizyczne, psychiczne, społeczne.

  • wyrabianie umiejętności zdrowego odżywiania się,

  • wyrabianie nawyków umożliwiających zapobieganie szerzeniu się zakażeń wirusów grypy i innych chorób,

  • wyrabianie nawyków związanych z aktywnością ruchową,

  • kształtowanie pozytywnego obrazu własnej osoby i radzenie sobie z emocjami,

  • kształtowanie prawidłowych relacji społecznych,

  • wyrabianie postaw proekologicznych,

  • stosowane zasad BHP i higieny,

  • przeciwdziałanie agresji i przemocy,

  • odpowiednie reagowanie w sytuacjach nadzwyczajnych;

POSZERZANIE GRONA PARTNERÓW

DO REALIZACJI CELÓW ROZWOJOWYCH PRZEDSZKOLA

  1. Poszukiwać nowych możliwości działań przedszkola we współpracy z różnymi podmiotami w zakresie:

  • korzystania z instytucji społeczno – kulturalnych,

  • zwiększenia opieki medycznej nad dziećmi,

  • włączania się w programy edukacyjne prowadzone przez instytucje zewnętrzne i organizacje pozarządowe,

  • nawiązanie współpracy z placówkami miast partnerskich,

  • ułatwienie startu szkolnego dzieciom młodszym we współpracy ze szkołą;

  1. Rozbudzać świadomość rodziców w zakresie:

  • pojęcia gotowości dzieci do rozpoczęcia kariery przedszkolnej, w razie potrzeby zmodyfikować „Program adaptacji”,

  • wagi współpracy domu rodzinnego dziecka i przedszkola,

  • wiedzy prozdrowotnej,

  • podkreślać rangę wychowania przedszkolnego dla zwiększenia szans edukacyjnych dzieci;

UNOWOCZEŚNIANIE I BOGACENIE BAZY PRZEDSZKOLA NIEZBĘDNEJ DO REALIZACJI WYZNACZONYCH ZADAŃ

  1. Wyposażenie placówki w nowoczesny sprzęt.

  • wzbogacenie bazy komputerowej – zakup sprzętu komputerowego do zajęć edukacyjnych,

  • zakup sprzętu do prezentacji multimedialnych;

  1. Systematyczne podnoszenie standardu budynku przedszkola i jego wyposażenia.

  • remont elewacji budynku,

  • remont dachu,

  • bieżące remonty i modernizacja wnętrza,

  • modernizacja zaplecza kuchennego,

  • doposażenie ogrodu przedszkolnego;

MODEL ABSOLWENTA

Absolwent Przedszkola nr 2 „TĘCZOWA DWÓJECZKA” w Siemianowicach Śląskich na miarę swego wieku i potencjału rozwojowego jest:

Ciekawy świata, samodzielny, zaradny, co oznacza, że:

  • często zadaje pytania chcąc zaspokoić swoją ciekawość,

  • przejawia aktywność podejmując różne samodzielne zadania,

  • osiągnął optymalny dla swego potencjału rozwojowego poziom wiedzy, umiejętności, sprawności;

Rozważny, odpowiedzialny, co oznacza, że:

  • dba o swoje zdrowie, higienę osobistą, wygląd, stara się respektować własne prawa i obowiązki w grupie i w rodzinie,

  • pamięta, że jego prawa kończą się tam, gdzie zaczynają się prawa innych osób,

  • zdaje sobie sprawę z konsekwencji różnych zachowań własnych i innych osób;

Uczciwy, prawdomówny, co oznacza, że:

  • szanuje własność swoją i cudzą,

  • nie kłamie;

Grzeczny, szanujący innych, co oznacza, że:

  • zna i stosuje obowiązujące normy kulturalnego zachowania,

  • nie używa brzydkich słów, szanuje innych ludzi, ich odmienność (np. niepełnosprawność);

KOMPETENCJE ABSOLWENTÓW

PRZEDSZKOLA NR 2 „TĘCZOWA DWÓJECZKA”

W SIEMIANOWICACH ŚLĄSKICH

W ZAKRESIE GOTOWOŚCI SZKOLNEJ

Dojrzałość społeczna

  • dobry poziom adaptacji,

  • zdolność do nawiązywania prawidłowych relacji społecznych,

  • samodzielność i aktywność,

  • przestrzeganie norm współżycia, koleżeńskość,

Odporność emocjonalna

  • zdolność do obdarzania uwagą i porozumiewania się w zrozumiały sposób (słucha i wypowiada się w różnych sytuacjach),

  • umiejętność pokonywania trudności,

  • umiejętność znoszenia porażek i korygowania swego zachowania,

  • podejmowanie zadań na swoją miarę i realizowanie ich do końca;

Motywacja do nauki

  • rozbudzenie poznawcze, chęć do podjęcia nauki,

  • zdolność odczuwania satysfakcji z samodzielnego wykonania zadań oraz z własnych osiągnięć,

  • posiadanie wyobrażenia na temat obowiązków wynikających z roli ucznia;

Opanowanie kluczowych umiejętności i sprawności decydujących o gotowości szkolnej dzieci w zakresie:

  • autoprezentacji własnej osoby i umiejętności,

  • swobodnego wypowiadania się,

  • analizy i syntezy wyrazów,

  • percepcji wzrokowej,

  • interesowania się czytaniem i pisaniem: gotowość do nauki czytania i pisania,

  • sprawnego liczenia

  • wykonywania prostych działań matematycznych,

  • sprawności graficznej,

  • sprawności ruchowej;

Funkcjonowanie Przedszkola nr 2 „TĘCZOWA DWÓJECZKA” w Siemianowicach Śląskich wymaga podejmowania wielu różnokierunkowych działań dotyczących zadań opiekuńczo – wychowawczo – dydaktycznych, organizacyjnych, finansowych oraz kontaktów i współpracy z rodzicami i środowiskiem w szerszym pojęciu tego słowa.

Wielkość różnorodnych zadań i ich społeczna doniosłość wymagają nieustannego starania i troski o jak najwyższą jakość pracy placówki.

Zobacz wszystkie