Program wychowawczy
PROGRAM WYCHOWAWCZY
Przedszkola nr 2 "TĘCZOWA DWÓJECZKA" w Siemianowicach Śląskich
"Pomóżmy dzieciom, by każdy z nich stał się tym, kim stać się może"
Janusz Korczak
I. WSTĘP
Naczelnym celem wychowania jest ukształtowanie osobowości, która kierując się własną wolą dokonywać będzie wyborów zgodnych z moralnymi zasadami. To przez wychowanie kształtuje się system wartości, normy i cel życia człowieka. Do uniwersalnych ogólnoludzkich wartości zalicza się: sprawiedliwość, wolność, godność, humanizm, solidarność, pokój. Podmiotem tych wartości jest człowiek. Wartości uniwersalne określane w podstawach programowych to : piękno, dobro, prawda i miłość. Z tych wartości wynikają normy postępowania etycznego, które przyswojone we wczesnym dzieciństwie wywierają duży wpływ na decyzje człowieka w wieku późniejszym.
Wychowanie rozpoczyna się w rodzinie, natomiast przedszkole tylko je kontynuuje i ukierunkowuje. Przedszkole nie może zastąpić domu rodzinnego, może uzupełnić jedynie i wzbogacić doświadczenia dziecka w tych sferach, w których oddziaływanie domu jest niewystarczające.
Program wychowawczy ma na celu poprawę jakości pracy edukacyjnej, uwzględniając potrzeby społeczności przedszkolnej tj. dzieci, rodziców, środowiska oraz pracowników przedszkola. Integruje nauczycieli i rodziców w realizowaniu celów wychowawczych . Ma on za zadanie określić jakimi wartościami kierujemy się w stosunku do wychowanka, jego rodzica, jakie normy postępowania są pożądane aby dziecko mogło funkcjonować w środowisku zgodnie z przyjętymi rolami społecznymi.
Program jest podzielony na tematy, które obejmują problematykę społeczną i dostarczają dziecku podstaw do prawidłowego funkcjonowania w życiu:
-
POZNAJ SWOJE TRADYCJE RODZINNE I NARODOWE
-
KONTROLUJ SWOJE ZACHOWANIE
-
BĄDŹ KULTURALNY
-
BĄDŹ KOLEŻEŃSKI
-
DBAJ O SWOJE ZDROWIE I BEZPIECZEŃSTWO.
Są to tematy sprzyjające kształtowaniu i zdobywaniu zdolności do rozwoju, rozumienia, przeżywania, odkrywania i tworzenia rzeczywistości i świata wartości dziecka.
Wpajane dzieciom wartości wiążą się z pewnymi zasadami, normami, których należy przestrzegać. Dla dzieci ważne jest, aby te wymagania były jasno i jednoznacznie określone. Równie ważne jest dostosowanie ich do wieku i danego etapu rozwoju dziecka. Dzieci w przedszkolu wchodzą w swój pierwszy społeczny świat. Tutaj powinny się nauczyć przestrzegać zasad współżycia w grupie, aby w przyszłości umieć kochać, szanować, pomagać i nie krzywdzić innych.
Program Wychowawczy Przedszkola nr 2 w Siemianowicach Śląskich powstał przy współudziale wszystkich członków Rady Pedagogicznej, z myślą o potrzebach placówki, aby usystematyzować pracę wychowawczą prowadzoną w przedszkolu.
II. ZAŁOŻENIA PROGRAMOWE
Do głównych założeń programu należą:
-
stwarzanie sytuacji , w których dziecko lepiej pozna siebie i innych,
-
obserwowanie, naśladowanie rówieśników i dorosłych z otoczenia,
-
dokonywanie oceny zachowań innych oraz ustosunkowanie się emocjonalne do nich,
-
kierowanie doświadczeniami i kreowanie przez nauczyciela sytuacji edukacyjnych , sprzyjających kształtowaniu pozytywnego, optymistycznego spojrzenia dziecka na świat oraz budowaniu obrazu samego siebie jako składnika osobowości człowieka,
-
lepsze poznanie dzieci przez ich rodziców,
-
integracja dzieci, nauczycieli i rodziców we wspólnych zajęciach jako pomoc w porozumiewaniu się, lepszym wzajemnym poznaniu,
-
poznawanie przez rodziców sposobów wspomagania rozwoju dziecka i dróg porozumiewania się z nim,
-
umożliwienie rodzicom i dzieciom spędzania wspólnego czasu w placówce,
-
przeżywanie przez dzieci i rodziców radości z przebywania ze sobą i wspólnych działań,
-
poznanie werbalnych i pozawerbalnych środków komunikacji z dzieckiem, rodzicami i wychowawcą w trakcie spotkań integracyjnych.
Program został opracowany w oparciu o podstawę programową wychowania przedszkolnego, literaturę psychologiczno - pedagogiczną i doświadczenia własne .
III. CELE PROGRAMU WYCHOWAWCZEGO
Program pozwala na refleksję nad tym co ważne, potrzebne, dobre, co zaspokaja potrzeby i rozwija możliwości, skutecznie przeobraża świadomość, postawy, zachowania i sposób życia. Przekłada zasady werbalne na rzeczywistość dając możliwość zmiany sposobu rozumienia tego kim jesteśmy, naszej wewnętrznej natury i jej wpływu na rzeczywistość.Cele programu:
1. Wzmacnianie więzi uczuciowej z rodziną i środowiskiem, w którym dziecko wzrasta.
2. Kształtowanie umiejętności komunikowania się w sposób werbalny i niewerbalny.
3. Rozwijanie umiejętności zgodnego współżycia i współdziałania z innymi: -
kształtowanie podstawowych powinności moralnych: np. życzliwości, tolerancji, sprawiedliwości, odpowiedzialności, uczciwości…
-
polubownego rozwiązywania spraw konfliktowych i dochodzenia do kompromisu,
-
rozróżniania dobra od zła,
4. Uświadomienie dzieciom ich praw i obowiązków.
5. Pomoc dziecku w budowaniu pozytywnego obrazu własnego "Ja".
6. Uświadomienie złożoności otaczającego świata i czyhających zagrożeń.
7. Kształtowanie życzliwego i otwartego stosunku do ludzi i przyrody.
8. Rozwijanie dbałości o własne zdrowie, higienę i bezpieczeństwo.
9. Wspieranie rodziców w ich działaniach wychowawczych.
IV. ZADANIA PRZEDSZKOLA
ZADANIE - POZNAJ SWOJE TRADYCJE RODZINNE I NARODOWE
NORMY POSTĘPOWANIA:
-
kultywuj tradycje swojej rodziny,
-
rozmawiaj z rodzicami o ich pracy,
-
pamiętaj o uroczystościach rodzinnych,
-
szanuj język ojczysty i tradycje narodowe,
-
poznaj piękno swojego kraju, regionu, miasta,
ZAGADNIENIA DO REALIZACJI:
-
pobudzanie ciekawości do interesowania się historią i tradycjami swojej rodziny,
-
wzmacnianie więzi rodzinnych poprzez udział rodziców i dziadków w uroczystościach organizowanych w przedszkolu, zajęciach otwartych, festynach,
-
wykonanie drzewa. genealogicznego swojej rodziny,
-
prowadzenie rozmów i zajęć dotyczących poznawania pracy zawodowej rodziców i dziadków,
-
realizowanie tematów kompleksowych dotyczących poznawania zawodów np. strażaka, policjanta, lekarza itp.,
-
w trakcie zajęć oraz przy każdej nadarzającej się okazji uświadamianie dzieciom ich przynależności narodowej,
-
jesteśmy Polakami, mówimy po polsku, rozumiemy znaczenie słowa ojczyzna,
-
zapoznawanie dzieci z barwami narodowymi, godłem i hymnem Polski,
-
pomaganie w orientowaniu się na mapie Polski,
-
okazywanie piękna naszej ojczyzny za pomocą ilustracji, obrazów, albumów, slajdów.
ZADANIE - KONTROLUJ SWOJE ZACHOWANIE
NORMY POSTĘPOWANIA:
-
unikaj krzyku, kłótliwości,
-
przestrzegaj zawartych umów, reguł,
-
oceniaj zachowanie, a nie osoby,
-
wyrażaj swoje emocje w sposób kontrolowany,
-
korzystaj z pomocy dorosłych w trudnych sytuacjach,
-
ciesz się z sukcesów, przyjmuj z godnością porażki,
-
wystrzegaj się kłamstwa,
-
mów o swoich uczuciach, odczuciach.
ZAGADNIENIA DO REALIZACJI:
-
ustalenie reguł i norm życia w grupie, przestrzeganie ich, np: zgodnego zachowania się podczas zabaw, kulturalnego włączania się do zabaw kolegów,
-
korzystania ze sprzętu i zabawek,
-
porozumiewania się umiarkowanym głosem,
-
przestrzegania zasad podporządkowania się dyżurnym np. w łazience ,w sali,
-
ponoszenia konsekwencji łamania przyjętych umów,
-
reagowanie na umówione sygnały np. sygnał kończący zabawę,
-
uczenie dzieci właściwego zachowania w stosunku do innych ( nie stosujemy obraźliwych słów),
-
uczenie dzieci wyrażania umiejętności określania swoich uczuć, wyrażania swoich oczekiwań w sposób zrozumiały dla innych,
-
zapoznanie z bezpiecznymi sposobami rozładowania emocji, nie wyrządzając krzywdy innym (np. gryzmolenie po kartce, zgniatanie gazety, darcie papieru),
-
poznawanie wzorców właściwego zachowania(postawa nauczyciela, postacie z literatury).
-
poszukiwanie sposobów nagradzania sukcesów innych,
-
udział w inscenizacjach dziecięcych z wykorzystaniem literatury: rozróżnianie prawdy, fałszu, kłamstwa, fantazji w utworach literackich i w sytuacjach codziennych
-
podejmowanie prób oceny i ocenianie postępowania bohaterów bajek i opowiadań,
-
układanie zakończeń historyjek obrazkowych, przewidywanie skutków złego postępowania, wyciąganie wniosków,
-
rozumienie konsekwencji kłamstwa dla siebie i innych,
-
podejmowanie oceny postępowania własnego i kolegów w konkretnych sytuacjach,
-
włączanie zabaw dramowych jako element bloku integracyjnego określającego samopoczucie dziecka,
-
systematyczne prowadzenie rozmów, wyjaśnień, wymiany zdań i przedstawienia argumentów dotyczących własnych ocen i odczuć, liczenie się z odczuciami drugiej osoby,
-
uczenie się mówienia o rzeczach miłych, wyrażanie dezaprobaty dla zachowań negatywnych.
ZADANIE - BĄDŹ KULTURALNY
NORMY POSTĘPOWANIA:
-
używaj form grzecznościowych: proszę, przepraszam, dziękuję,
-
nie mów z pełnymi ustami,
-
okazuj szacunek dorosłym i starszym osobom,
-
pamiętaj o kulturalnym zachowaniu w trakcie powitań i pożegnań,
-
bądź miły dla innych osób (kolegów i dorosłych),
-
dbaj o porządek wokół siebie (nie śmieć, sprzątaj po zabawie),
-
słuchaj kiedy inni mówią, mów kiedy inni słuchają.
ZAGADNIENIA DO REALIZACJI:
-
samodzielne podejmowanie prostych obowiązków w domu i przedszkolu (sprzątanie swoich zabawek, układanie książek itp.),
-
uwrażliwienie dzieci na potrzeby innych członków rodziny (spokojne i ciche zachowanie podczas gdy inni odpoczywają, opiekowanie się osobami chorymi i starszymi),
-
uczenie się używania zwrotów grzecznościowych w określonych sytuacjach (dzień dobry, do widzenia, proszę, dziękuje, przepraszam),
-
dostarczenie dzieciom wzorców właściwego zachowania się (postawa nauczycielki, postaci z literatury itp.),
-
utrwalenie nawyków kulturalnego zachowania się w miejscach publicznych (sklep, autobus, kino),
-
poszanowanie własności i wytworów pracy kolegów,
-
uczenie się mówienia miłych słów oraz dziękowanie innym za te słowa,
-
rozmawianie z dziećmi na temat prostych przepisów savoir vivre, stosowanie ich w sytuacjach codziennych,
-
opanowanie umiejętności kulturalnego jedzenia (np. nie mówienie z pełnymi ustami, używanie serwetki itp.),
-
przyzwyczajanie dzieci do przestrzegania zasad dotyczących utrzymywania porządku, uszanowania zieleni w najbliższym otoczeniu (papierki wrzucamy do kosza, nie depczemy trawników i skwerków, nie niszczymy drzew i krzewów, uczestniczenie w corocznej akcji "Sprzątanie Ziemi", "Sprzątanie Świata".
ZADANIE -BĄDŹ KOLEŻENSKI
NORMY POSTĘPOWANIA:
-
zgodnie baw się z kolegami,
-
szanuj cudzą własność,
-
dziel się z innymi tym co masz,
-
nie bądź zawzięty w kontaktach z innymi,
-
nie wyrządzaj krzywdy innym,
-
nie rób drugiemu co tobie niemiłe (nie wyśmiewaj się, nie przedrzeźniaj, nie przerywaj),
-
pomagaj tym, którzy tej pomocy potrzebują.
ZAGADNIENIA DO REALIZACJI:
-
zawieranie umów z dziećmi dotyczących właściwego zachowania w przedszkolu, konsekwentne ich przestrzeganie,
-
interesowanie się wytworami swoich kolegów, dostrzeganie wysiłku włożonego w ich powstanie, poszanowanie własności i wytworów pracy kolegów,
-
rozumienie, że inni mają takie same potrzeby jak ja: uczestnictwa w zabawach, korzystania z zabawek, spożywania słodyczy (w związku z tym dzielenia się nimi),
-
uczenia się właściwego zachowania podczas rozwiązywania zaistniałego konfliktu - używanie zwrotów grzecznościowych, korzystanie z pomocy i doradztwa nauczycielki, zrozumienie tego, co przeżywają inni,
-
słuchanie kolegów pełniących dyżur podporządkowywanie się ich poleceniom i uwagom,
-
"wyrabianie" nawyku uprzejmego witania się z kolegami spotkanymi w szatni lub na podwórku (mówienie: dzień dobry, skinienie ręką, itp.),
-
sprawianie radości choremu koledze przez, np. wspólne pisanie listu, przygotowanie upominku, odwiedziny,
-
dostrzeganie i przeciwstawianie się przejawom samolubstwa, okrucieństwa, przezywania, dokuczania (rozumienie przeżyć z tym związanych),
-
sprawianie radości innym dzieciom, przez składanie życzeń imieninowych, urodzinowych, wykonywanie dla nich upominków,
-
opiekowanie się nowymi kolegami oraz tymi, którzy tej pomocy potrzebują (rozumienie ich zagubienia i nieporadności)
ZADANIE-DBAJ O SWOJE ZDROWIE I BEZPIECZEŃSTWO.
STOSUJ ZASADĘ
"W ZDROWYM CIELE, ZDROWY DUCH"
NORMY POSTĘPOWANIA:
-
nie krzycz, mów umiarkowanym głosem,
-
często korzystaj z pobytu na świeżym powietrzu,
-
hartuj swój organizm,
-
ubieraj się odpowiednio do temperatury,
-
zjadaj przygotowane dla ciebie posiłki,
-
pamiętaj o korzystaniu z zabiegów higienicznych,
-
zasłaniaj nos i usta przy kichaniu i kasłaniu,
-
nie obawiaj się wizyty u lekarza, mów o tym czego się boisz,
-
unikaj hałasu,
-
nie oddalaj się od grupy, z miejsca zabaw,
-
nie próbuj produktów nieznanego pochodzenia,
-
informuj dorosłych o swoich dolegliwościach (skaleczenie, złe samopoczucie),
-
pamiętaj swój adres zamieszkania,
-
unikaj niebezpiecznych zabaw i zachowań,
-
zachowaj ostrożność w kontaktach z obcymi
-
nie zbliżaj się do nieznanych zwierząt,
-
przestrzegaj zasad ruchu drogowego dla pieszych
ZAGADNIENIA DO REALIZACJI:
-
dostarczanie dzieciom wzorców właściwego zachowania w różnych sytuacjach,
-
czynne uczestnictwo dzieci w zajęciach organizowanych przez nauczyciela (spacery wycieczki, zabawy ruchowe, zestawy ćwiczeń gimnastycznych, pobyt na świeżym powietrzu),
-
uczenie się umiejętności dokonywania wyboru odpowiedniego ubrania stosownie do pogody,
-
kształtowanie nawyku zjadania wszystkich potraw,
-
systematyczne mobilizowanie dzieci do stosowania zabiegów higienicznych oraz mycia rąk przed posiłkami i po wyjściu z ubikacji,
-
rozumienie potrzeby wizyt kontrolnych u lekarza pediatry oraz stałego kontrolowania i leczenia zębów- spotkania z lekarzem, wizyta w gabinecie stomatologicznym,
-
stosowanie w zajęciach różnych form sprzyjających zrozumieniu potrzeb własnych i kolegów (drama, pedagogika zabawy itp.),
-
uświadomienie dzieciom konieczności spożywania owoców i warzyw jako źródła witamin (poprzez spożywanie posiłków w przedszkolu, zajęcia dydaktyczne, prace gospodarcze, hodowle prowadzone w kąciku przyrody, filmy edukacyjne, itp.),
-
udział dzieci w konkursach dotyczących zdrowia,
-
cykliczne spotkania z policjantem,
-
ustalenie zasad warunkujących bezpieczeństwo podczas pobytu w przedszkolu (sala, teren) oraz na wycieczkach,
-
przestrzeganie zasady spożywania produktów nieznanego pochodzenia (owoce, słodycze, rośliny otrzymywane od obcych),
-
omówienie sposobu postępowania w razie złego samopoczucia, skaleczenia, określonej dolegliwości,
-
zapamiętanie własnego imienia i nazwiska oraz adresu zamieszkania w toku zajęć, scenek rodzajowych , dramy, poznanie konsekwencji niebezpiecznych zabaw i zachowań,
-
poznanie niektórych możliwości radzenia sobie w sytuacjach zagrażających własnemu bezpieczeństwu,
-
spotkanie z weterynarzem- omówienie zachowań zwierząt gdy: zwierzę jest zdenerwowane, boi się, gdy jest chore,
-
rozumienie przestrzegania zasad kodeksu drogowego dla pieszych,
-
dostarczenie wzorców właściwego zachowania się na ulicy (wycieczki na skrzyżowanie, filmy edukacyjne, książki, inscenizacje)
V. PROCEDURY OSIĄGANIA CELÓW
1. METODY PRACY:
-
Podające: opowiadanie, pogadanka, historyjka obrazkowa, wiersze, piosenki, praca z obrazkiem, rozmowa,
-
Aktywizujące: drama, pedagogika zabawy, pokaz, wystawa,
-
Problemowe: gry dydaktyczne, burza mózgów, inscenizacja, śniegowa kula,
-
Praktyczne: ćwiczenia, gry dydaktyczne zabawy intelektualne np. krzyżówki, rebusy, rozsypanki, quizy
2. FORMY PRACY
-
Praca indywidualna.
-
Zabawa oraz inne rodzaje działalności dzieci pozwalające na rozwijanie własnej inicjatywy.
-
Czynności samoobsługowe dzieci oraz prace użyteczne na rzecz przedszkola, domu itp.
-
Spacery i wycieczki.
-
Zajęcia zorganizowane przez nauczyciela z całą grupą lub prowadzone w mniejszych zespołach.
-
Udział w imprezach i uroczystościach organizowanych na terenie przedszkola i poza nim.
-
Udział w konkursach, festiwalach , quizach, turniejach.
3. WARUNKI BAZOWE NIEZBĘDNE DO REALIZACJI PROGRAMU:
-
Sale zabaw dla każdej grupy,
-
Pomoce dydaktyczne do zajęć , zabaw,
-
Wyposażone kąciki zabaw i sale do zabaw,
-
Ogród przedszkolny.
VI. PRAWA I OBOWIĄZKI DZIECKA
Dziecko w przedszkolu ma wszystkie prawa wynikające z Konwencji Praw Dziecka w tym do:
-
Prawidłowo zorganizowanego procesu opiekuńczo- wychowawczo- dydaktycznego zgodnie z zasadami higieny pracy umysłowej.
-
Poszanowania wszystkich potrzeb, życzliwego i podmiotowego traktowania.
-
Ochrony przed wszelkimi formami wyrażania przemocy fizycznej bądź psychicznej.
-
Wyrażania swoich uczuć i myśli.
-
Umożliwienia zdobywania nauki przez zabawę z uwzględnieniem indywidualnych możliwości.
-
Opieki i ochrony.
Dziecko w przedszkolu ma zagwarantowane prawo do:
-
Poszanowania własnej godności i prawo do nietykalności,
-
Posiadania własnego zdania i możliwości wyrażania go,
-
Proszenia o to czego chce, ale nie wymagania tego,
-
Popełniania błędów i możliwości naprawiania ich,
-
Akceptacji takim, jakim jest,
-
Przebywania w warunkach sprzyjających jego rozwojowi,
-
Indywidualnego tempa procesu rozwojowego,
-
Przebywania w warunkach zapewniających bezpieczeństwo i ochronę zdrowia,
-
Korzystania z dóbr kulturalnych,
-
Poszanowania własności,
-
Znajomości swoich praw i korzystania z nich,
-
Ciszy, spokoju i samotności , gdy tego potrzebuje,
-
Korzystania z kontaktów interpersonalnych z dziećmi i dorosłymi,
-
Kształtowania prawidłowych kontaktów społecznych,
-
Zabawy i wybierania towarzyszy zabaw,
-
Przebywania wśród osób odpowiedzialnych i zaangażowanych, do których może się zwrócić z prośbą o pomoc,
-
Zdobywania wiedzy i umiejętności, badania i eksperymentowania,
-
Podejmowania decyzji i ponoszenia ich konsekwencji,
-
Uczestniczenia we wszystkich formach aktywności,
-
Snu i wypoczynku, jeśli tego potrzebuje,
-
Jedzenia i picia, gdy jest głodne i spragnione,
-
Regulowania własnych potrzeb,
-
Ochrony przed wszelkimi formami wyrażania przemocy fizycznej lub psychicznej ,
Dziecko w przedszkolu ma obowiązek, w trosce o bezpieczeństwo własne i kolegów ,przestrzegać wszelkie umowy zawarte z nauczycielką, a w szczególności:
-
Nie oddalać się od grupy bez wiedzy nauczycieli,
-
Sygnalizować złe samopoczucie i potrzeby fizjologiczne oraz zgłaszać wszelkie przykre wypadki, uszkodzenia itp. związane ze zdrowiem dzieci,
-
Dbać o sprzęt i zabawki znajdujące się w przedszkolu,
-
Dbać o estetykę i czystość pomieszczeń, w których przebywa,
-
Przejawiać właściwy stosunek do rówieśników, osób starszych, wynikający z postaw respektowania podstawowych norm społecznych i etycznych.
VII. PRAWA I OBOWIĄZKI RODZICÓW
Rodzice mają prawo do :
-
zapoznania się z programem oraz zadaniami wynikającymi z programu rozwoju przedszkola i planów pracy nauczyciela w danej grupie,
-
uzyskiwania na bieżąco rzetelnej informacji na temat swojego dziecka, jego postępów i niepowodzeń,
-
wyrażania i przekazywania nauczycielowi oraz dyrektorowi wniosków, propozycji oraz uwag dotyczących pracy przedszkola,
-
wyrażania i przekazywania opinii na temat pracy przedszkola organowi prowadzącemu i nadzorującemu pracę pedagogiczną poprzez swoje przedstawicielstwo tj. Radę Rodziców,
-
uzyskiwania fachowej pomocy pedagogicznej otwartej rozmowy z nauczycielem o trudnych sprawach wychowawczych,
-
czynnego uczestnictwa w życiu przedszkola,
-
wspierania przedszkola w jego działaniach.
Do podstawowych obowiązków rodziców dziecka należy:
-
przestrzeganie Statutu Przedszkola nr 2 "TĘCZOWA DWÓJECZKA" w Siemianowicach Śląskich,
-
wyposażenie dziecka w niezbędną odzież, przedmioty i przybory,
-
respektowanie uchwał Rady Pedagogicznej i Rady Rodziców podjętych w ramach ich kompetencji,
-
przyprowadzanie i odbieranie dziecka z przedszkola osobiście lub przez upoważnione osoby zapewniające dziecku pełne bezpieczeństwo,
-
przestrzeganie godzin pracy przedszkola,
-
informowanie o przyczynach nieobecności dziecka w przedszkolu, niezwłoczne zawiadamianie o zatruciach pokarmowych i chorobach zakaźnych,
-
przestrzeganie zasad higieny i bhp na terenie przedszkola,
-
wykazywanie zainteresowania postępami dziecka w procesie dydaktyczno - wychowawczym, uczestniczenie w zebraniach rodziców, utrzymywanie stałego kontaktu z nauczycielem bądź z dyrektorem przedszkola w celu uzyskania aktualnych informacji o dziecku.
VIII. ZADANIA WYCHOWAWCZE NAUCZYCIELA
Nauczyciel:
-
współdziała z rodzicami i opiekunami prawnymi w zakresie realizacji zadań wynikających z podstawy programowej wychowania przedszkolnego, włącza rodziców w życie przedszkola,
-
planuje i prowadzi pracę dydaktyczno - wychowawczą oraz jest odpowiedzialny za jej efekty,
-
zbiera informacje o dzieciach - prowadzi obserwacje pedagogiczne mające na celu poznanie i zabezpieczenie potrzeb rozwojowych dziecka,
-
współpracuje ze specjalistami świadczącymi pomoc psychologiczni - pedagogiczną,
-
wspiera każdego wychowanka w jego rozwoju,
-
kształci i wychowuje dzieci w umiłowaniu Ojczyzny, w atmosferze wolności sumienia i szacunku dla każdego człowieka,
-
dba o kształtowanie u wychowanków postaw moralnych i obywatelskich,
-
tworzy warunki wspomagające rozwój dzieci, ich zdolności i zainteresowania oraz dąży do pobudzania procesów rozwojowych, do optymalnej aktywizacji dzieci poprzez wykorzystywanie ich własnej inicjatywy,
-
wspiera rozwój aktywności poznawczej nastawionej na poznawanie samego siebie oraz rzeczywistości społeczno - kulturalnej i przyrodniczej,
-
otacza indywidualną opieka każdego z wychowanków i dostosowuje metody oraz formy pracy do jego możliwości,
-
utrzymuje stały kontakt z rodzicami (opiekunami) oraz udziela im rzetelnych informacji na temat jego zachowania i rozwoju,
-
współpracuje z domem rodzinnym w celu ujednolicenia oddziaływań wychowawczych,
-
dba o zdrowie i bezpieczeństwo wychowanków,
-
sumiennie przygotowuje się do pracy z dziećmi,
-
prowadzi dokumentację zgodnie z określonymi przepisami,
-
doskonali swoje kwalifikacje zawodowe,
-
dąży do pełni własnego rozwoju osobowego,
-
współtworzy dobrą atmosferę pracy w przedszkolu,
-
przestrzega podstawowe zasady BHP i ppoż. oraz dyscypliny pracy.
Zasady współpracy wychowawczej z rodzicami
-
poznanie środowiska rodzinnego wychowanków,
-
współdziałanie obu środowisk w celu ujednolicenia działań wychowawczych,
-
prowadzenie pedagogizacji rodziców,
-
stwarzanie pozytywnej atmosfery we wzajemnych kontaktach,
-
inspirowanie rodziców do działań na rzecz grupy, przedszkola i ochrony środowiska,
-
przekazywanie rzetelnych informacji na temat dziecka, jego postępów i przyczyn trudności w zdobywaniu umiejętności i wiedzy,
-
przedstawianie pozytywnych zachowań i osiągnięć dziecka, a dopiero w drugiej kolejności uwag negatywnych,
-
inicjowanie pomocy rodziców w ulepszaniu warunków pracy placówki.
IX. ZASADY ZACHOWAŃ DZIECI
Ustalone zostały zasady , w których zawarte są jednakowe dla wszystkich dzieci w przedszkolu normy dotyczące:
-
zachowania podczas posiłków
-
zachowania w łazience
-
zachowania w szatni
-
zachowania w sali
-
zachowania podczas pobytu w ogrodzie przedszkolnym
-
zachowania podczas wycieczek i spacerów
-
zachowania podczas imprez i uroczystości
1. Zasady zachowań obowiązujące podczas spożywania posiłków
-
siedzimy w pozycji lekko pochylonej ku stołowi
-
jemy w ciszy
-
jemy z zamkniętymi ustami, powoli
-
sztućcami posługujemy się bezpiecznie i kulturalnie
-
odchodząc od stołu cicho wstajemy i lekko odsuwamy krzesło, wychodzimy, zasuwamy krzesło i mówimy "dziękuję"
2. Zasady zachowań w łazience
-
mycie rąk
- podwijamy rękawy
- moczymy ręce, pocieramy namydlone ręce, płuczemy
- zakręcamy kran
- otrząsamy ręce nad umywalką
- wycieramy dłonie w ręcznik
-
pielęgnacja zębów
- do kubka wlewamy letnią wodę
- dwukrotnie płuczemy usta
- na szczoteczkę wyciskamy pastę
- myjemy zęby okrężnymi ruchami
- kilkakrotnie płuczemy jamę ustną wodą
- płuczemy szczoteczkę i wkładamy ją do kubka do góry włosiem
- kubek ze szczotką ustawiamy w wyznaczonym miejscu
-
higiena potrzeb fizjologicznych
- korzystamy z toalety wyłącznie pojedynczo
- zawsze po sobie spłukujemy toaletę
- myjemy ręce po wyjściu z toalety
3. Zasady zachowań w szatni
-
.starannie układamy swoją odzież i buty
-
pamiętamy o kolejności zakładania odzieży przed wyjściem
-
po powrocie do budynku otrzepujemy buty i je wycieramy o wycieraczkę
-
przy rozbieraniu pamiętamy o kolejności zdejmowania odzieży
-
starannie składamy odzież i odkładamy na swoją półkę
-
pamiętamy, aby pomagać kolegom, którzy potrzebują pomocy
4. Zasady zachowań w sali
-
nie biegamy
-
dzielimy się zabawkami
-
mówimy umiarkowanym głosem
-
przestrzegamy reguł w trakcie zabawy
-
nie bijemy innych
-
sprzątamy po sobie
-
nie niszczymy zabawek
-
używamy zwrotów grzecznościowych
5. Zasady zachowań podczas pobytu w ogrodzie przedszkolnym -
bezpiecznie korzystamy z urządzeń
-
nie popychamy innych
-
nie bijemy się
-
pomagamy sobie
-
nie oddalamy się z terenu ogrodu
-
słuchamy poleceń nauczyciela
6. Zasady zachowań podczas wycieczek i spacerów -
idziemy kolejno parami
-
nie popychamy się
-
uważnie słuchamy
-
przestrzegamy zasad ruchu drogowego
-
nie oddalamy się
7. Zasady zachowań obowiązujące podczas imprez i uroczystości -
słuchamy poleceń nauczyciela
-
zajmujemy wyznaczone miejsce
-
witamy się z gośćmi
-
uważnie słuchamy
-
żegnamy się z gośćmi
-
wychodzimy w ustalonej kolejności
X. SYSTEM NAGRÓD I KAR
Dzieci potrzebują precyzyjnego określenia, co jest dozwolone, a czego nie wolno. Opracowując wspólnie z nimi kodeks postępowania musimy zarówno wspierać i motywować je do przestrzegania obowiązujących norm i zasad, jak również konsekwentnie je egzekwować. Skutecznym środkiem wychowawczym są nagrody i pochwały. Mają one wartość zachęcającą do pracy dla każdego człowieka, a tym bardziej dla dziecka. Uznanie i akceptacja mobilizują do dalszych wysiłków.
Formy nagradzania zachowań respektujących ustalone normy i zasady zachowania -
pochwała wobec grupy
-
pochwała indywidualna
-
pochwała przed rodzicami
-
atrakcyjna zabawa według pomysłu dziecka
-
darzenie dziecka szczególnym zaufaniem np. zwiększając zakres jego samodzielności
-
drobne nagrody rzeczowe, np. emblematy uznania ,dyplomy
Nagradzamy za:
-
stosowanie ustalonych umów i zasad
-
wysiłek włożony w wykonywanie pracy, zadania
-
wypełnienie podjętych obowiązków
-
bezinteresowną pomoc innym
-
stosowanie zasad ochrony przyrody
-
aktywny udział w pracach grupy
Po ustaleniu norm postępowania ustalamy także konsekwencje za brak podporządkowania się im.
Formy karania za niestosowanie się do ustalonych zasad:
-
upomnienie słowne
-
rozmowa - przedstawienie następstw zachowania (skłonienie dziecka do autorefleksji)
-
wyrażenie przez nauczyciela smutku i niezadowolenia z powodu zachowania dziecka,
-
odsunięcie na krótki czas od zabawy
-
zastosowanie aktywności mającej na celu rozładowanie negatywnych emocji
-
poinformowanie rodziców o przewinieniu
Kary stosujemy za:
-
nieprzestrzeganie ustalonych norm i zasad współżycia w grupie i przedszkolu
-
stwarzanie sytuacji zagrażających bezpieczeństwu i zdrowiu własnemu i innych
-
zachowania agresywne
-
niszczenie wytworów pracy innych , ich własności
-
celowe nie wywiązywanie się z podjętych obowiązków
XI. MODEL NAUCZYCIELA PRZEDSZKOLA NR 2 "TĘCZOWA DWÓJECZKA" W SIEMIANOWICACH ŚLĄSKICH
DOBRY NAUCZYCIEL I WYCHOWAWCA TO KTOŚ, KTO:
W relacjach z wychowankami:
-
jest przyjacielem dziecka, wspiera je w rozwoju,
-
zna i przestrzega prawa dziecka,
-
jest otwarty na problemy dziecka i jego otoczenia,
-
jest kreatywny i empatyczny,
-
częściej stosuje nagrody niż kary,
-
zawsze dotrzymuje umów, przyrzeczeń, dochowuje tajemnic,
-
potrafi przyznać się do pomyłek i błędów.
W relacjach z rodzicami:
-
wspomaga rodziców w realizacji ich funkcji wychowawczej,
-
pogłębia wiedzę rodziców - informując o osiągnięciach i ewentualnych trudnościach dziecka,
-
wspólnie z rodzicami ustala tok postępowania i formy oddziaływań wychowawczych,
-
uznaje prawo głosu rodziców w ważnych sprawach dotyczących dziecka,
-
stwarza podstawy do budowania partnerstwa we współdziałaniu środowisk wychowawczych dziecka,
-
zna warunki życia dziecka,
-
odznacza się kulturą osobistą i taktem pedagogicznym.
XII. KODEKS PRZEDSZKOLAKA
Jestem dobrym/ dobrą kolegą/ koleżanką dlatego:
-
chętnie pomagam innym,
-
mówię "proszę", "przepraszam", "dziękuję", "dzień dobry", "do widzenia",
-
zawsze bawię się zgodnie,
-
szanuję własność innych,
-
proszę o to czego chcę - ale nie wymagam,
-
dbam o bezpieczeństwo i zdrowie własne oraz innych,
-
szanuję pracę innych,
-
dbam o czystość i porządek,
-
pytam o zgodę kolegów i dorosłych,
-
dbam o książki i zabawki,
-
nie biję, nie popycham, nie krzywdzę innych,
-
nie wyśmiewam się z innych, nie sprawiam im przykrości,
-
szanuję zdanie innych,
-
wiem i szanuję to, że nie każdy lubi to co ja,
-
nie przeszkadzam w zabawie i pracy innym,
-
mówię , co czuję i co myślę,
XIII. KRYTERIA SUKCESU I EWALUACJA
Miarą osiągnięcia celu programu wychowawczego będzie:
DZIECKO - KTÓRE:
-
Zna i kultywuje tradycje rodzinne, regionalne.
-
Posiada świadomość przynależności narodowej; rozpoznaje godło i barwy narodowe, rozumie pojęcie"ojczyzna".
-
Umie funkcjonować w środowisku zgodnie z przyjętym powszechnie kanonem norm społecznych.
-
Potrafi kulturalnie zwracać się do innych, używa zwrotów grzecznościowych.
-
Wyraża swoje uczucia, potrzeby i oczekiwania.
-
Rozumie dostrzega potrzeby innych, akceptuje ich odrębność.
-
Potrafi nazywać, wyrażać i kontrolować swoje emocje.
-
Rozumie i przestrzega zasad zgodnego współżycia w grupie.
-
Umie cieszyć się z własnych sukcesów, docenia sukcesy, potrafi godnie przyjąć porażkę.
-
Rozumie znaczenie dialogu w rozwiązywaniu sporów, potrafi argumentować swoje racje, oceny i odczucia.
-
Zna i rozumie swoje prawa i obowiązki.
-
Wie, że ma prawo do pomocy ze strony dorosłych w sytuacjach trudnych.
-
Szanuje wartości takie jak: sprawiedliwość, dobroć, życzliwość, tolerancja, piękno, prawda.
-
Potrafi odróżniać dobro od zła.
-
Ma poczucie obowiązkowości, odpowiedzialności i wytrwałości decydujące o doprowadzeniu do końca rozpoczętej pracy.
-
Interesuje się otaczającym światem, poszukuje odpowiedzi na nurtujące go pytania.
-
Rozumie potrzeby stosowania profilaktyki prozdrowotnej.
-
Zauważa sytuacje zagrażające bezpieczeństwu własnemu i innych, potrafi unikać zagrożeń.
-
Rozumie potrzebę konieczności przestrzegania zasad zgodnego współżycia ze światem przyrody, przejawia postawy proekologiczne.
RODZIC - KTÓRY: -
Podejmuje systematyczną współpracę z przedszkolem,
-
Jest otwarty na rady i sugestie nauczyciela,
-
Czuje się współgospodarzem placówki,
-
Bierze czynny udział w życiu przedszkola,
UWAGI KOŃCOWE:
-
Za realizację programu wychowawczego odpowiedzialne są nauczycielki ze wszystkich grup wiekowych.
-
Zadania realizowane będą wspólnie z rodzicami.
SPOSOBY EWALUACJI:
-
Ankieta dla rodziców,
-
Ankieta dla nauczycieli,
BIBLIOGRAFIA:
-
Aronson E. - "Człowiek istota społeczna". Warszawa 1994
-
Dobson J.S. - "Dzieci i wychowanie - pytania i odpowiedzi" . Warszawa 2000
-
Faber A. Mazlish E. - "Jak mówić żeby dzieci nas słuchały. Jak słuchać żeby dzieci do nas mówiły". Poznań 1992
-
Kochańska G. - "Kształtowanie u dzieci zainteresowań innymi ludźmi i gotowość do niesienia im pomocy". Wrocław 1982
-
McDowell J. Day D. - "Jak być bohaterem dla swoich dzieci". Warszawa 1997
-
Obuchowska I. - "Kochać i rozumieć - jak pomóc swojemu dziecku przeżyć szczęśliwe dzieciństwo". Poznań 2000
-
Ossowska M. - "Normy moralne". Warszawa 2000
-
Portman R. - "Gry i zabawy przeciwko agresji". Kielce 1999
-
Prekop J. Schweizer Ch. - "Niespokojne dziecko- poradnik dla zaniepokojonych rodziców". Poznań 2000
-
Prus - Wiśniewska H. - "Zanim dziecko pójdzie do szkoły". Warszawa 1995
-
Sękowska Z. - "Współzależność wychowania i rozwoju dziecka". Kraków 1984
-
Red. Szablak K. - "Wychowując mówmy jednym głosem". Poznań 1998
-
Tilman D. Hsu D. - "Wchodzenie w świat wartości". Warszawa 2005
-
Tilman D. Pilar Q. - "Wychowanie w duchu wartości". Warszawa 2002
-
Way B. - "Drama w wychowaniu dzieci i młodzieży". Warszawa 1990