Grupa

ZIELONE SMOKI 2019/2020

ilustracja

Zajęcia domowe

Wtorek 21.04.2020

Dzień dobry mali odkrywcy: ) Na pewno jesteście ciekawi, co na dzisiaj dla Was przygotowałyśmy :)

Ślimak, ślimak pokaż rogi,
dam ci sera na pierogi,
jak nie sera to kapusty,
od kapusty będziesz tłusty.

Jak myślicie o kim dzisiaj będzie mowa? Tak! O ślimaku :)

Rodzicu przeczytaj dziecku opowiadanie.

Ślimaki

Jak ja lubię ślimaki. Zwłaszcza te duże, szare z pięk­nymi muszlami na grzbiecie. To są winniczki. Dwa takie spotkałem w naszym ogrodzie. Większy z nich obgryzał kwiatki, które mama posadziła kilka dni wcześniej. To, że listki i płatki przypominały teraz sito, to jego wina. Był to więc prawdziwy winniczek. Ale drugi był raczej niewinny, bo siedział w trawie i nic nie robił. Wziąłem do domu oba i wsadziłem do dużego szklanego pojemnika. Wrzuciłem tam trochę trawy i parę listków sałaty. W rogu postawi­łem spodeczek z wodą. Wydawało mi się, że wszystko zrobiłem jak trzeba, więc ślimaki powinny być mi wdzięczne i szczęśliwe. A one nic. Jeden, ten postrach grządek, zabrał się za liść sałaty, a drugi wlazł do muszli i tyle go widziałem.
– Hej, co z wami? Zapukałem palcem w szybkę. – Będę was hodował, nie cieszycie się?
W odpowiedzi ten większy zostawił sałatę i też schował się w muszli.
Nie będzie łatwo – pomyślałem. No bo niby jak poznać, czy ślimaki się cieszą? Przecież nie machają ogonami, nie skaczą, nie mruczą, gdy są zadowo­lone. Ciekawe, jak one urządziły się w tych swoich muszlach?. Mają tam jeden, czy dwa pokoje? Czy dlatego chodzą tak powoli, żeby im w domkach różne rzeczy z półek nie pospadały?
Te pytania nie dawały mi spokoju. Postanowiłem porozmawiać o tym z chłopakami. Okazało się, że Marek też hoduje ślimaki, ma ich cztery w słoiku po ogórkach, a Kuba powiedział, że on ma pełno ślimaków w swoim ogrodzie i że one hodują się same.
– A czy twoje ślimaki są smutne? – spytałem Marka. – Bo moje wyglądają tak jakoś poważnie.
– Czy ja wiem? – zawahał się Marek. – No, żeby śpie­wały czy tańczyły, to nie widziałem. Siedzą w tym słoiku i tyle. Może i są smutne, kto je tam wie?
– Nie znacie się w ogóle na ślimakach – powiedział Kuba z miną znawcy. – One się po prostu nudzą. Najlepiej będzie, jak pozbieram kilka najładniej­szych okazów w moim ogrodzie, Marek weźmie swoje w słoiku i pójdziemy do Tomka. Zapoznamy je ze sobą i zrobimy im przyjęcie. Takie z sałatą, mleczami i koniczyną. Zobaczycie, jak im się miny poprawią.
– To jest myśl – zapalił się do pomysłu Marek. – Śli­maki będą sobie szalały, a my skoczymy do kuchni, bo to będzie dobry moment, żeby coś zjeść.
Dla Marka każdy moment jest na to dobry. Tak więc pomysł Kuby spodobał się wszystkim i po po­łudniu moje ślimaki miały gości. Kuba przyniósł pięć dorodnych winniczków. Właśnie miał je wpuścić do mojej pary, gdy coś go zaniepokoiło:
– Zaraz, zaraz. A jak ja potem poznam, które są moje? One wszystkie są strasznie podobne.
– Zawołasz po prostu: „Hej ślimaki, koniec impre­zy! Zbierać się, wychodzimy”. I te twoje pobiegną do drzwi – kpił sobie Marek, który miał ślimaki o wiele mniejsze, brązowe z żółtymi muszelkami.
– Bardzo śmieszne – mruknął Kuba i zaraz dodał: – Daj flamastry.
Od razu wiedziałem, o co mu chodzi. Ja narysowa­łem moim winniczkom na muszelkach żółte, a Kuba czerwone kropki. Tak oznaczone ślimaki mogły się wreszcie zapoznać i powygłupiać. Daliśmy im czas do wieczora, żeby się trochę rozerwały i najadły. My jedliśmy i rozrywaliśmy się w kuchni, a potem w ogrodzie. Wieczorem chłopcy zabrali swoje ślima­ki i poszli do domu. Moje dwa z żółtymi kropkami znowu zostały same. Odsunęły się od siebie jak najdalej i udawały, że się nie znają.
One się chyba nie lubią – pomyślałem. – Może jeden z nich to taka Jolka, co pokazuje wszystkim język i mlaska przy jedzeniu? Tak, ten, który wygląda spod liścia, wydaje się nawet trochę do Jolki podob­ny – stwierdziłem i uśmiechnąłem się złośliwie.
Rano, ledwo wstałem, zapukałem w szybkę i zawo­łałem:
– Cześć, ślimaki! To ja, Tomek. Co u was słychać?

Nic nie było słychać, bo pojemnik był pusty. Ślimaki uciekły. Wybrały najkrótszą drogę do ogrodu, wprost przez otwarte okno. Szukałem ich potem na trawie i na grządkach, ale przepadły bez śladu. Jeśli ktoś spotka dwa winniczki z żółtymi kropka­mi na muszlach, to będą te moje. Trochę za nimi tęsknię. Chciałbym, żeby wróciły, ale tego nie da się wytłumaczyć ślimakom.

Źródło: Renata Piątkowska, „Opowiadania z piaskowni­cy”, Bis, Warszawa 2011

Rodzicu porozmawiaj z dzieckiem na temat treści opowiadania. Przykładowe pytania: Kto jest głównym bohaterem? Jakie zwierzęta lubił Tomek? Jak Tomek wyjaśnił nazwę ślimaka winniczka? Jak wyglądają ślimaki? Co możecie jeszcze o nich powiedzieć?

Zaśpiewaj piosenkę o ślimaku:

https://www.youtube.com/watch?v=RMMY2fUqRKg

Możesz narysować ślimaka. Zobacz jakie to proste.

https://www.youtube.com/watch?v=vEiJP0v3xF4

Albo ulepić go z plasteliny. Może on wyglądać np. tak:

https://www.youtube.com/watch?v=xxd5sm7ESU4

lub tak: https://www.youtube.com/watch?v=4dMrDaFWZME

Ślimaka możesz też zrobić z papieru:

https://www.youtube.com/watch?v=4bf3m81I3U4

 

Pamiętacie nasze literkowe wtorki! Zapraszam Was do poznanie kolejnej litery.
Tym razem będzie to litera „Ś, ś”.

Zobacz jak wygląda wielka i mała litera „ś” drukowana i jak wygląda wielka i mała litera „ś” pisana.

https://www.youtube.com/watch?v=Z7F4_HdPnlg&t=68s

Omówienie kształtu litery. Szukanie podobieństw do innych liter.

Jakie znasz słowa z głoską „ś” w nagłosie, śródgłosie, wygłosie (na początku, w środku, na końcu wyrazu). Spróbuj podzielić je na sylaby i na głoski.

https://www.youtube.com/watch?v=nOAo-cLXf1g

Zobacz także filmik prezentujący literę „ś” znajdujący się w pliku u dołu strony.

Spróbuj narysować literę w powietrzu i na dywanie, a następnie na kartce.

Indywidualna praca z książeczką do nauki czytania – utrwalenie litery „ś”. Zabawy z czytaniem, podejmowanie prób samodzielnego czytania. Wyszukiwanie literki ,,Ś”, ,,ś” - w dowolnym tekście drukowanym - dzieci wyszukują wszystkie litery ,,ś, Ś”. Jeśli tekst jest na luźnej kartce lub w gazecie mogą zakreślać polecane litery kolorowymi kredkami.

W pliku u dołu strony znajduje się przykładowy tekst do wykorzystania.

Karta pracy do utrwalenia litery ,,ś, Ś znajduje się w pliku u dołu strony.

ZAJĘCIA POPOŁUDNIOWE:

Zaśpiewajcie piosenkę pt. ,,Tyle pytań w mojej głowie.

Przypomnijcie sobie dni tygodnia oraz pory roku:

https://www.matzoo.pl/zerowka/dni-tygodnia_48_340
https://www.matzoo.pl/zerowka/pory-roku_48_332


 

 

 

 

 

karta pracy - litera ś

2020-04-20
0.45

Litera ś

2020-04-20
94.74

ś

2020-04-20
0.25
Nazwa pliku i opis
Modyfikowany
Pobierz
Rozmiar [MB]