Grupa

ZIELONE SMOKI 2019/2020

ilustracja

Zajęcia domowe

Wtorek 19.05.2020

Witajcie Smoki :) Dzień dobry Rodzice :)

Kochani zapraszam Was do zabawy ruchowej przy piosence „Głowa, ramiona”:

 http://www.youtube.com/watch?v=30BVfTvlsrE

Wizyta w szkole muzycznej - Poznajemy instrumenty:

https://www.youtube.com/watch?v=f43qSH2Nq9w

Rozwiąż zagadki:

Zagadka o trąbce

Błyszczy pięknie cała,
gustuje w hejnałach.
Na koncertach gra: tra ta ta ta ta.

Zagadka o fortepianie

Ma trzy nogi, czarne skrzydło,
białe zęby w rzędzie.
Gdy pianista przy nim siądzie - piękny koncert będzie.

Zagadka o pianinie

Różne wydaje dźwięki, gra na nim pani. Palcami w klawisze uderza, a my wtedy śpiewamy.

Zagadka o bębenku

Okrągły, brzuchaty, wśród zabawek leży.
Zależy mu na tym, by w niego uderzyć.

Zagadka o kastanietach

Ten instrument zrobiono z drewna,
jestem tego zupełnie pewna. Wygląda jak łapki drewniane,
które tańczą w rękach Hiszpanek.

Zagadka o skrzypcach

Zrobione są z drewna. Cztery struny mają.
Gdy pociągniesz smyczkiem, to pięknie zagrają.

Rodzicu przeczytaj dziecku wiersz „Wesoła Gama” Dominiki Niemiec:

 

Gdy wesoły czas zabawy,

niech rozbrzmiewa: do, re, mi.

Wtedy wiem, że jest ci dobrze,

wtedy wiem, że fajnie ci.

Jeśli ci wesoło teraz,

zanuć ze mną: fa, sol, la.

Jeśli radość cię rozpiera,

śpiewaj głośno tak jak ja.

Niech radosne płyną dźwięki.

W szybkim rytmie: si i do.

Czy odnajdziesz z gamy dźwięki?

W tym wierszyku wszystkie są.

Rodzicu możesz zadać dziecku pytania:

- O jakich dźwiękach była mowa w wierszu?

- Co powstaje z zaśpiewania tych dźwięków w odpowiedniej kolejności?

Tak, powstaje z nich GAMA DŹWIĘKÓW: do, re, mi, fa, sol, la, si, do.

 

Smoki, czy pamiętanie nasze spotkania w przedszkolu z Panią Gamą? Jestem pewna, że tak. Przypomnijcie sobie.

DO – jak domek cały w bzach

RE – jak rechot w stawie żab

MI – jak miłość albo miś

FA – jesteście fajni dziś

SOL – jak solone paluszki

LA – jak lala do poduszki

SI – sikorek choćby sto i wracamy znów do DO.

Czy wiecie, że muzykę można zapisać? Muzykę zapisuje się po to, by można było ją odtworzyć po raz kolejny, by nie została zapomniana. Jeśli chcemy jej posłuchać to zapisujemy ją na różnych urządzeniach np. na telefonie lub kupujemy płyty.  Jeśli chcemy ją zagrać musimy mieć "zapis nutowy"
- co to takiego? Gama jest w ten sposób zapisana.

 https://www.youtube.com/watch?v=acLiPWPrPiE&feature=youtu.be

Aby zapisać melodię potrzebujemy więc nut, pięciolinii i klucza wiolinowego (i jeszcze wielu innych znaków).

Zobaczcie krótkie filmiki:

https://www.youtube.com/watch?v=2mxSb390zyQ&feature=youtu.be

https://www.youtube.com/watch?v=XLzp2tnC4d4&feature=youtu.be

https://www.youtube.com/watch?v=OFRm3wMoHNo&feature=youtu.be

Smoki czy pamiętacie jaki mamy dzisiaj dzień tygodnia? Tak, wtorek! a we wtorki poznajemy nowe literki :) więc pora poznać kolejną :) Dzisiaj poznamy literę „ń”

Zobacz jak wygląda litera „ń” drukowana i jak wygląda litera „ń” pisana.

https://www.youtube.com/watch?v=iRvUmDRdIWI

https://www.youtube.com/watch?v=bZElopvezrk

Omówienie kształtu litery. Szukanie podobieństw do innych liter. Jakie znasz słowa z głoską „ń” w nagłosie, śródgłosie, wygłosie (na początku, w środku, na końcu wyrazu). Spróbuj podzielić je na sylaby i na głoski.

https://www.youtube.com/watch?v=EKHPd6hpNVw

Zaproście kogoś z domowników do zabawy Czy jest tu głoska „ń”?
Jeśli usłyszysz głoskę „ń” w wypowiadanym słowie, wykonaj jakiś ruch np. klaśnij w dłonie, tupnij, usiądź lub wstań. Jeśli nie usłyszysz głoski „ń” w wypowiadanym słowie, nie ruszaj się.
A teraz zamiana. Ty wymyślasz słowa. 

Zobacz filmik, jak prawidłowo napisać literę, następnie spróbuj narysować literę w powietrzu i na dywanie, a następnie na kartce.

https://www.youtube.com/watch?v=hmYcTVWuax4

„Ń” jest spółgłoską, a spółgłoski oznaczamy kolorem niebieskim.

Indywidualna praca z książeczką do nauki czytania – utrwalenie litery „ń”. Zabawy z czytaniem, podejmowanie prób samodzielnego czytania. Wyszukiwanie literki ,,ń” - w dowolnym tekście drukowanym - dzieci wyszukują wszystkie litery ,,ń”. Jeśli tekst jest na luźnej kartce lub w gazecie, mogą zakreślać polecane litery kolorowymi kredkami.

Smoki wykonajcie zadania z czwartej części naszych książek, str. 86.

ZAJĘCIA POPOŁUDNIOWE:

Smoku zaproś do zabawy rodziców. Odkrywanie rytmów - zabawy domowymi instrumentami:

https://www.youtube.com/watch?v=43bNGvf1J_k

„Wesołe instrumenty” - zaśpiewaj piosenkę. Możesz nauczyć się jej na pamięć.

https://www.youtube.com/watch?v=cD9ueu5w9EY